Постинг
19.01.2012 15:29 -
ЗАЩО БОГ Е СЪЗДАЛ ТЕЗИ, КОИТО ЩЕ СЪГРЕШАТ И НЯМА ДА СЕ ПОКАЯТ
Иванка Шошева
Защо Бог, Който предварително знае всичко, е създал тези, които ще съгрешат и няма да се разкаят?
По Своята благост Бог създава от нищо всичко съществуващо и има предузнание за това, което ще се случи. И така, ако тези, които ще съгрешат, не биха съществували и не биха станали зли, не биха били и предузнавани. Защото знанието се отнася за това, което съществува; а предзнанието - за това, което непременно ще стане. Но първо е битието, а чак след това е доброто или лошото битие. И ако обстоятелството, че тези, които по Божията благост биха получили в бъдеще битие, по собствена воля ще станат зли, би попречило на получаването на битие, то злото би победило Божията благост. Затова всичко, което Бог създава, е добро; а всеки по свой избор става или добър, или зъл. Оттук следва, че макар да казал: Добре щеше да бъде за тоя човек, ако не бе се родил (Марк. 14:21), Господ казал това, укорявайки не собственото Си създание, а злото, което възникна в творението Му в резултат на собствения му избор и нерадение. Защото нерадението на собствената му воля направи благодеянието на Твореца безполезно за творението. Така, ако някой, на когото царят е поверил богатство и власт, ги употреби против своя благодетел, царят, щом види, че той докрай остава верен на своите властолюбиви замисли, ще го усмири и ще му наложи наказание, каквото заслужава
Маркион (виж: Тертулиан. “Втора книга против Маркион”, гл. 5) твърди: “Бог или е знаел, че човекът, настанен в рая, ще наруши заповедта Му, или не е знаел. Ако е знаел, значи този, който не можа да избегне Божието предзнание, не е виновен... Ако ли пък не е знаел, то у Когото унищожаваш предзнанието, отнемаш на Същия и Божеството”.
Блажени Иероним отговаря: “От тази гледна точка виновен ще бъде и Този, Който избра Саул, който по-късно стана пренечестив цар; и Спасителят ще бъде обвинен или в незнание, или в несправедливост, тъй като каза в Евангелието: “Не ви ли избрах Аз за апостоли, и един от вас е дявол?”. Попитай Го защо избра предателя Иуда, на когото повери и ковчежето с парите. Нима не е знаел, че Иуда ще бъде крадец?... Бог съди настоящето, а не бъдещето, и не осъжда въз основа на предзнанието онзи, за когото е знаел, че ще стане такъв и че няма да Му бъде угоден. Дело на огромна благост и неизказано милосърдие е, че Той избира този, когото вижда като добър, макар да знае, че ще стане лош, давайки му възможност за обръщане и покаяние. Защото не (е вярно твърдението, че) Адам съгреши, защото Бог знаеше, че това ще стане, а (вярното е, че) като Бог, Той предузна, че надареният със свободна воля наш прародител ще стори това” (“Против Пелагий”, книга трета). Върху подобни въпроси и по сходен начин разсъждава и св. Василий Велики в беседата “За това, че Бог не е причина за злото” (hom. Quod Deus non sit malorum causa).
Св. Иоан Дамаскин. Диалог против манихеите.
Защо Бог, Който предварително знае всичко, е създал тези, които ще съгрешат и няма да се разкаят?
По Своята благост Бог създава от нищо всичко съществуващо и има предузнание за това, което ще се случи. И така, ако тези, които ще съгрешат, не биха съществували и не биха станали зли, не биха били и предузнавани. Защото знанието се отнася за това, което съществува; а предзнанието - за това, което непременно ще стане. Но първо е битието, а чак след това е доброто или лошото битие. И ако обстоятелството, че тези, които по Божията благост биха получили в бъдеще битие, по собствена воля ще станат зли, би попречило на получаването на битие, то злото би победило Божията благост. Затова всичко, което Бог създава, е добро; а всеки по свой избор става или добър, или зъл. Оттук следва, че макар да казал: Добре щеше да бъде за тоя човек, ако не бе се родил (Марк. 14:21), Господ казал това, укорявайки не собственото Си създание, а злото, което възникна в творението Му в резултат на собствения му избор и нерадение. Защото нерадението на собствената му воля направи благодеянието на Твореца безполезно за творението. Така, ако някой, на когото царят е поверил богатство и власт, ги употреби против своя благодетел, царят, щом види, че той докрай остава верен на своите властолюбиви замисли, ще го усмири и ще му наложи наказание, каквото заслужава
Маркион (виж: Тертулиан. “Втора книга против Маркион”, гл. 5) твърди: “Бог или е знаел, че човекът, настанен в рая, ще наруши заповедта Му, или не е знаел. Ако е знаел, значи този, който не можа да избегне Божието предзнание, не е виновен... Ако ли пък не е знаел, то у Когото унищожаваш предзнанието, отнемаш на Същия и Божеството”.
Блажени Иероним отговаря: “От тази гледна точка виновен ще бъде и Този, Който избра Саул, който по-късно стана пренечестив цар; и Спасителят ще бъде обвинен или в незнание, или в несправедливост, тъй като каза в Евангелието: “Не ви ли избрах Аз за апостоли, и един от вас е дявол?”. Попитай Го защо избра предателя Иуда, на когото повери и ковчежето с парите. Нима не е знаел, че Иуда ще бъде крадец?... Бог съди настоящето, а не бъдещето, и не осъжда въз основа на предзнанието онзи, за когото е знаел, че ще стане такъв и че няма да Му бъде угоден. Дело на огромна благост и неизказано милосърдие е, че Той избира този, когото вижда като добър, макар да знае, че ще стане лош, давайки му възможност за обръщане и покаяние. Защото не (е вярно твърдението, че) Адам съгреши, защото Бог знаеше, че това ще стане, а (вярното е, че) като Бог, Той предузна, че надареният със свободна воля наш прародител ще стори това” (“Против Пелагий”, книга трета). Върху подобни въпроси и по сходен начин разсъждава и св. Василий Велики в беседата “За това, че Бог не е причина за злото” (hom. Quod Deus non sit malorum causa).
Св. Иоан Дамаскин. Диалог против манихеите.
КУПИ СИ ОТ ИСУС ЗЛАТО И БЕЛИ ДРЕХИ...
ХРИСТИЯНИНО, ГОСПОД ИСУС ХРИСТОС ТИ КАЗВ...
ТОЙ ЩЕ ТЕ ПРИВЛЕЧЕ
ХРИСТИЯНИНО, ГОСПОД ИСУС ХРИСТОС ТИ КАЗВ...
ТОЙ ЩЕ ТЕ ПРИВЛЕЧЕ
Следващ постинг
Предишен постинг
Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене