D1%82%D0%B8%D1%82%D0%B5%D0%BB-%D1%81%D0%B5%D1%80%D0%B0%D1%84%D0%B8%D0%BC-%D1%81%D0%BE%D0%B1%D0%BE%D0%BB%D0%B5%D0%B2-%D0%B3%D0%BE%D1%81%D0%BF%D0%BE%D0%B4-%D0%B8%D0%B7%D0%B8%D1%81/
Светител Серафим Соболев: Господ изисква да се уподобяваме по съвършенство на Самия Него Подобни статии Представяне на книга и празничен концерт в чест на Св. Серафим (СНИМКИ)
23 минути ago
Празнично богослужение по повод прославлението на св. Серафим (СНИМКИ)58 минути ago
Отец Георги или личността-школа от Жегларци3 часа ago
Смирението е най-главното средство, с помощта на което ние можем да извършим делото на нашето спасение.
Смирението е нещо повече от добродетел: то е цялостното християнско светоусещане, началото на новозаветния живот и самият този живот.
Върху светците в цялата пълнота се изпълнили думите на Господа: На кого ще погледна: само на кроткия и мълчаливия и на треперещия пред Моите слова (Ис. 66:2 – слав. прев.). Защо Господ, като говори тук за кротост, споменава и за мълчанието? – За да ни покаже, че нашата кротост трябва да се изразява в мълчание.
Но може с устата си да мълчим, а в сърцето си да имаме страшна злоба и омраза срещу нашите оскърбители. На Господа е угодно, когато мълчи устата, да мълчи и сърцето ни.
Затова нека в този случай мълчанието на Христа пред съда да бъде за нас постоянен пример и думите от Евангелието: Иисус мълчеше (Мат. 26:63) да ни бъдат главно, основно ръководство в духовния живот.
Да помним винаги увещанието на преп. Серафим Саровски към един инок: „Мълчи, мълчи, непрестанно мълчи!“ Разбира се, при обиди трябва да мълчи и устата ни, и сърцето ни, за да постигнем кротост и съвършена любов.
Но някой може да каже: „Как да придобием тази кротост, тази съвършена любов, когато сме така слаби, така немощни и със своите сили нищо добро не можем да сторим?“ Да, ние сме немощни и слаби, но в нас е всесилната благодат на Светия Дух, която и невъзможното прави възможно и постижимо.
Затова Господ не само от някои хора, но от всички нас, без изключение, изисква да се уподобяваме по съвършенство на Самия Него, като казва:Бъдете съвършени, както е съвършен Небесният ваш Отец (Мат. 5:48).
И тъй, нека се стремим да придобием кротост и съвършена любов – този връх на всички християнски добродетели!
Но върха на планината не можем да достигнем, без да изкачим цялата планина. Затова нека се стремим да придобиваме всички добродетели, а най-напред – тяхната основа: християнското смирение.
Наистина, не е трудно да имаме смирение в смисъл да съзнаваме собствената си греховност. Не е трудно да се смиряваме и пред Бога, съзнавайки всички свои немощи и цялото си нищожество. Но много трудно е да се смиряваме пред ближните си. За това пречи нашето съзнание за въображаемото ни превъзходство над тях, защото ние се смятаме за по-добри от другите, дори когато имаме много големи недостатъци. Тези недостатъци обаче ние винаги оправдаваме, винаги сме склонни да ги омаловажим. Затова пък рядко се случва да извиняваме недостатъците на своите ближни. Почти винаги ние ги обвиняваме и осъждаме даже за грехове, които те нямат и които съществуват само в нашето греховно и гордо въображение.
Нека се смиряваме пред своите ближни дори до степен на робско служение, но не поради страх, а от любов към тях, както ни е заповядал Господ на Своята Тайна вечеря (Иоан. 13:14-15). И затова не трябва да смятаме себе си по-добри и по-издигнати от другите в своето нравствено състояние. Нека насочваме вниманието на своето сърце и ум само към собствените си грехове, а не към греховете на ближните.
Защото любовта се изразява в това – взаимно и снизходително да участвуваме в понасянето на теготите, т.е. недостатъците на нашите ближни.
източник: pravoslavieto.com
СподелиПреди железния светилник, и свеща, и лой...
Америка ще пази страх на България и Есто...