
D0%BD%D1%82/
Писмо до един протестант
Posted on 16/03/2017 in Авторски, Апологетика, Богословие, Есеистика, Предание и Писание, Църковна история // 0 Comments
Привет, Радо!
Казвам се Алексей и съм православен християнин. Радвам се да се запознаем, макар и задочно. Следя канала ти в Youtube от 2015 г. Много ми харесаха клиповете, които си направил за разобличаване на лъжеученията на адвентистите и „Свидетелите на Йехова“, както и някои други (например, „теологията на просперитета“ във видеото за Джеси Дуплантис). Поздравления! Освен това, виждам, че в посланията си говориш за нуждата от освещаване и истински християнски живот (жива връзка с Бога), което ме радва също. Понеже ми се виждаш търсеща душа – в един от коментарите прочетох, че не си удовлетворен напълно от никоя от църквите, в които ходиш – реших да ти напиша това писмо, което те моля да приемеш като братски протегната ръка.
Конкретният повод са последните ти клипове, единия от които си адресирал „До православните вярващи“, а в другия разглеждаш някои неправилни, според теб, практики, свързани с почитта (подчертавам „почитта“, а не „поклонение“, „обожествяване“, „култ“ и др. под.) към Света Дева Мария (Богородица).
Писах коментари и под самите клипове, но може и да не си ги видял, защото оттогава минаха 5-6 дни и няма отговор.
За съжаление, след като изгледах видеото „До православните вярващи“, се потвърди нещо, което съм наблюдавал много често при разговорите ми с протестанти вярващи:
- Като цяло протестантите познават слабо или никак учението, историята и практиките на Православната църква, която те, по някои външни белези, погрешно идентифицират с Римокатолическата църква. А между двете има огромна разлика! Това е факт, както и че от близо 1000 години ние нямаме общение с римокатолиците, дори напротив, претърпели сме немалко злини от тях през вековете. Поради тази причина протестантите си правят погрешни изводи за нас, възприемат ни като хора, които не четат Библията и едва ли не се боят да я отворят, които не се каят, уповават на добри дела, влизат в църква единствено за да запалят свещ и т.н.
- Като цяло протестантите познават слабо или никак църковната история и живота на ранните християни, особено от 1-4 век, но също и след това. Също така протестантите не познават историята на библейския канон. Библията, която имаме днес, не се е появила изведнъж, нито е слязъл Ангел Господен от небето един прекрасен ден, за да каже на Църквата кои книги да влязат в канона и кои – не. Библейският канон има дълго и сложно развитие, като книгите на Свещеното Писание са били определяни на църковни събори и в писанията на отделни църковни писатели (свети отци), придобили вселенски (т.е. за цялата Църква) авторитет. Това е друга грешка, която протестантите допускат – опитват се въз основа на Библията (само на нея!) да съградят истинската, според тях, Църква, докато историческата действителност е друга – Библията се крепи на авторитета на Църквата, а не обратното. Ако желаеш да прочетеш повече по този въпрос, ще ти препоръчам литература.
- Друг проблем при много протестанти е, че за съжаление, слабо познават Свещеното Писание. Може да звучи шокиращо, но е нещо, в което съм се убеждавал многократно досега. Това, че протестантите четат и затова познават добре Библията, а, видиш ли, православните – не, е мит. Истината е, че обикновено протестантите „назубрят“ N на брой стихове, които обслужват тяхната доктрина (примерно, адвентистите – за съботата, Мойсеевия закон, състоянието на душите след смъртта и т.н.), докато игнорират други стихове, които осветляват по различен начин тези въпроси. Дори логически погледнато, ако протестантите изучаваха Библията (подчертавам „изучаваха“, а не просто „четяха“), то щеше ли да има такова несъгласие между тях по редица основни въпроси от християнската вяра и практика? Допълнителен проблем е, че обикновено те отхвърлят другия извор на вярата – Свещеното Предание на Църквата, в резултат на което не могат да видят истинския смисъл, който Светият Дух е вложил в библейския текст. Виждам, че ти също тълкуваш неправилно стиховете, които цитираш в твоя защита, докато в действителност тяхното значение е съвсем друго. Ако желаеш да ги обсъдим, потърси ме на посочения по-долу имейл.
Обърни внимание, че никъде в Библията не пише, че тя е единственото правило/критерий на вярата и че само тя е Божието слово. Напротив, казвано е: „Затова и ние непрестанно благодарим на Бога, задето, като възприехте слушаното от нас слово Божие, усвоихте го не като слово човешко, а като слово Божие (каквото е и наистина), което и действува във вас, вярващите“ (1 Сол. 2:13).
- И накрая, проблем при много съвременни протестанти (главно евангелисти) у нас е, че те слабо познават своите духовни предшественици. Затова често има разминаване между писанията и учението на бащите на Реформацията и това на разни съвременни новоизлюпени „апостоли“, „реформатори“, „пророци“ и т.н.
Бих те посъветвал да се запознаеш с творенията на ранните църковни писатели (1-4 век), както и с тези на бащите на Реформацията. От това можеш само да спечелиш и да се обогатиш. Препоръчвам ти като за начало блога на един твой адаш, в който ще намериш виртуална библиотека и много други ценни материали: тук . Конкретно за отношението на класическото протестантство към личността на Дева Мария Богородица можеш да видиш тук. Също и проповедта на п-р Данаил Игнатов (1-ва Евангелска църква в София) „Успехът на Мария Богородица“: виж тук.
Това имах на сърце да ти пиша сега. Ако желаеш да обменим мисли, пиши ми на имейла. Почти винаги съм на линия, т.к. работата ми е свързана с компютъра. Надявам се да имам време и мъдрост от Бога да отговоря на въпросите ти.
Бъди здрав и Бог да те води в пътя, истината и живота!
С поздрав,
Алексей Стамболов