Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
03.10.2016 21:36 - И отново за вечните мъки
Автор: bogolubie Категория: Други   
Прочетен: 544 Коментари: 0 Гласове:
0


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 https://zadrugata.com/2016/09/27/%D0%B8-%D0%BE%D1%82%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%BE-%D0%B7%D0%B0-%D0%B2%D0%B5%D1%87%D0%BD%D0%B8%D1%82%D0%B5-%D0%BC%D1%8A%D0%BA%D0%B8/

Начало » Апологетика » И отново за вечните мъки И отново за вечните мъки

Posted on 27/09/2016 in АпологетикаБогословиеПреводи // 1 Comment

imageАвтор: архим. Епифаний Теодоропулос

Читател на нашия вестник пита: „Как е възможно Божията благост да се съгласува с учението за вечните мъки?”

На този въпрос св. Йоан Златоуст отговаря със следния въпрос: как физическите и гражданските закони третират своите нарушители – с наказание, равносилно на деянието или с много по-голямо? И защо там несъразмерността на наказанията ти се струва справедлива и логична, а при грешниците ти се струва несправедлива и нелогична? И наистина, един поглед върху заобикалящата ни действителност е достатъчен да ни убеди, че наблюденията на светия отец са напълно верни. Колко време, например, продължава падането на един човек от височина 9-10 метра? Няколко секунди. А колко време продължават последиците (напр. парализа)? Често пъти доживот! Колко време продължава плътската връзка между двама души? Няколко минути. Колко продължават последиците (напр. заразяването с венерическа болест)? Понякога години, понякога цял живот, а понякога преминават и в потомството (раждане на недъгави деца). Колко време е необходимо, за да заплюеш един човек или да изречеш срещу него тежка клевета? Няколко секунди. А какво наказание ще ти наложат гражданските съдилища? Затвор в продължение на месеци или години. Колко време продължава един опит за покушение? Няколко минути. Затворът, обаче, който ще наложи съдът, може да бъде и доживотен. Кой не би се засмял, ако чуеше защитникът на подсъдимия да пледира за клиента си затвор от няколко минути, па макар и часа, според времето за извършване на престъплението?

И тъй, ако при нарушаването на физическите и гражданските закони се налагат несъразмерни по време наказания – и това ни се струва логично и справедливо, – защо тогава изискваме нарушаването на законите на Безкрайния Творец да бъде придружавано от съответстващи на времето „наказания”? Без друго, не бива да забравяме, че онова, което се „наказва”, не е толкова едно или друго деяние, колкото склоняването на волята към злото. Грешникът е живял 50 или 70 години и е вършил зло. Ако беше живял хиляда години, щеше да върши зло хиляда години. И ако беше живял вечно, щеше да греши вечно. Не е ли естествено и „наказанието” му да бъде вечно? Тук поставяме думата „наказание” в кавички. Трябва да изясним какво е това „наказание” и какво представлява адът: огнени пламъци и казани с катран, шишове и куки ли? Нищо от това и едновременно всичко това, взето заедно. Не е нито едно от изброените неща, защото те са материални и тленни, докато след смъртта всичко е духовно и нетленно. Същевременно е и всички те, взети заедно, ако приемем, че те са само  образи  на едно състояние: състоянието на отсъствие на Божието блаженство. Именно това е адът: да бъде лишен някой от блаженството в Бога. По-голямо нещастие от това не може и да има.

След като обаче човек свободно предпочита това състояние и казва на Бога: „Отстрани се от нас, не щем да знаем за Твоите пътища!” (Йов. 21:14), какво искаме да стори Бог? Да наруши свободата на човек и да го спаси пряко неговата воля ли? Но тогава Бог нямаше да сътвори свободни същества, а бездушни роботи. След като, обаче, наред с толкова много бездушни същества, е сътворил и такива със свободна воля, длъжен е, зачитайки Себе Си, да съподпише решенията на тези същества. „Искаш ли да бъдеш с Мен и да участваш в безкрайното блаженство? Приемам те с отворени обятия. Искаш да Ме отхвърлиш ли? Ще бъдеш нещастен. Казвам ти го предварително. Ако обаче ти го поискаш, ще уважа решението ти”. Има ли нещо по-справедливо или, ако щете, по-демократично от това? Светото Писание прекрасно обрисува тази действителност: „Той отначало сътвори човека и го остави в ръцете на произволението му. Ако желаеш, ще запазиш заповедите и ще завардиш благоугодна вярност. Той ти е предложил огън и вода: към което желаеш, ще простреш ръка. Пред човека е живот и смърт, и което той пожелае, то ще му се даде” (Прем. Сир. 15:14-18).

Слънцето е животворно. Но ако някой се затвори в дълбока пещера и упорито отказва да излезе на слънце и поради това заболее от авитаминоза, рахит и хиляди други болести, ще бъде ли виновно за това слънцето? Трябва ли слънцето да пробие планината и да стигне до този беглец на неговите благодеяния и да го принуди да приеме животворните му действия?

Божията благост се проявява с цялото си величие, когато спасява и най-големия злодей дори след покаяние от един миг. Справедливостта Му обаче изисква да не бъдат спасени онези, които по демоничен и упорит начин отблъскват спасението си. Иска ли човек блаженството в Бога? Ще го има! Иска ли безграничното нещастие, от което е придружена липсата му? Ще го има! Нито „демократично”, нито „либерално” би било да претендираме за всеобщо спасение – както на онези, които го желаят, така и на онези, които не го искат…

Разбира се, излишно е да споменаваме, че всички горепосочени примери представляват само несъвършен опит за докосване до тази тема по пътя на логиката. Всъщност, както този догмат, така и повечето догмати на Църквата ни са тайнства. А тайнствата, доколкото превъзхождат възприемателните способности на човека, биват приемани единствено чрез вярата.

превод от гръцки език: Алексей Стамболов



Тагове:   веЧните мъки,


Гласувай:
0



Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: bogolubie
Категория: Други
Прочетен: 13766347
Постинги: 14720
Коментари: 2351
Гласове: 9367
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930