D0%B8%D0%BD-%D0%BA%D0%BE%D1%81%D1%82%D0%B0%D0%B4%D0%B8%D0%BD%D0%BE%
D0%B2-%D0%B0%D0%BC%D0%B5%D1%80%D0%B8%D0%BA%D0%B0%D0%BD%D1%86%
D0%B8%D1%82%D0%B5-%D1%81%D0%BB/ Костадин Костадинов: Американците слагат ръка върху целия образователен процес у нас!
Директорът на Регионалния исторически музей в Добрич Костадин Костадинов издаде учебник по Родинознание за децата от І до ІV клас. Тиражът от 5000 екземпляра е вече разграбен от родители, учители и училищни директори. Книжката е богато илюстрована, включително с историческите платна на Димитър Гюдженов, съдържа история на България, малко география и познания за правата и задълженията на гражданите. Досега тя е изтеглена безплатно от блога на Костадинов (kostаdin.eu) над 230 000 пъти.
В новото Родинознание кратко и достъпно е разказана българската история от древността до 20-те години на ХХ в. – такава, каквато вече не се изучава в началното училище. В нея няма османско владичество, има турско робство, а Левски си е Апостол на свободата. След 2000 г. Родинознанието бе заменено с Роден край в І клас и Околен свят във ІІ клас. Според действащите до момента учебни програми, утвърдени от МОН през 2002-2003 г., история на България от траките до края на ХХ в. се изучава в ІІІ и ІV клас в рамките на предмета Човекът и обществото. След като бе приет новият Закон за предучилищното и училищното образование, наложен от ГЕРБ в НС, екипът на Меглена Кунева оповести проекти за нови учебни програми за всички класове. Според тях в І и ІІ клас ще се изучава Околен свят, като се споменава единствено, че детето трябва да свързва националния празник 3 март „с историческото събитие, което го определя“ – Освобождението на България дори не е споменато. За ІІІ клас проектът за програма включва единствено „разказ за ярки личности и събития от българската история“, а за ІV клас са включени три откъслечни събития – Съединението, Независимостта и… спасяването на българските евреи. Така на практика история на България в началния курс от І до ІV клас просто липсва. Затова пък Европейският съюз присъства обилно.
Затова книжката на Костадинов не се вписва в учебните програми на МОН и няма да се нареди сред стотиците варианти на нови учебници, които министерството предстои да утвърди. Защо националната ни история е изгонена от училището и се превръща едва ли не в апокриф – разговаряме с автора на новото Родинознание.
„Няма разлика между българското министерство в момента и образователните институции на Османската империя – и двете са антбългарски“
– Г-н Костадинов, на вашия учебник до вашето име стоят още три имена. Това автори ли са?
– Не, това са авторите на учебниците преди 1944 г., които съм ползвал. Те са направени между 1934 и 1939 г. и са във високо патриотичен стил. Избрах най-ценното и важното от тях според мен, започнах постепенно да го преработвам, половината от това, което бях избрал първоначално, го махнах, добавих мой текст, наложи се редакторска преработка, защото все пак имаше остарели архаични изрази. Но за да съм коректен, съм сложил авторите на учебника по Отечествознание – така се е казвал предметът до 50-те години. Не смятам, че съм открил топлата вода, а и не е правилно.
– Защо написахте това Родинознание, след като ето, МОН за V клас одобри цели 6 учебника по история? Ще има много нови учебници и за останалите класове.
– Аз съм 79-и набор, тръгнах на училище през 1985 г. Аз съм от т.нар. сендовчета, които учиха по системата на Сендов и по учебници, писани по времето, когато Александър Фол бе министър, а Людмила Живкова беше шеф на Комитета по култура. Покрай 1300-годишнината на България тези учебници също бяха доста патриотични, те ме запалиха по историята и съм си ги запазил. Трябва да ви кажа, че няма голяма разлика между учебниците от този период и учебниците отпреди 1944 г.
Неслучайно хората от грантовата система, соросоидите, усетиха това и започнаха да казват, че това били измишльотини от соца, макар в основата да са учебниците отпреди 1944-та. Водещото при грантаджиите е антибългаризмът, омразата към България, към българската култура, към българщината. Ние се люшкаме от едната крайност в другата – до 1989 г. периодът преди това беше тотално черен, сега черен е този след 1944 г., а преди това всичко е било реки от мед и масло, хората са благоденствали. Да не бяха моите баби и дядовци живели през този период, да не знам как е било. Точно заради това използвах учебниците от онова време. Въпреки това стипендиантите на фондация „Америка за България“ и въобще хората, които работят целенасочено, последователно и упорито за отродяването на българския народ, не ги харесват. Това било глупав псевдопатриотизъм, не било вярно, че по българските земи се е зародила човешката цивилизация, какво да кажат египтяните, вавилонците. Като че най-старото злато в света не е във Варненския и в Добричкия музей. То беше на 10 метра от залата в Добричкия музей, където беше моят кабинет. И нима най-старата каменна архитектура в света не се намира в Дуранкулак? Само че това нещо сега ги дразни.
– Защо?
– Образованието у нас се командва вече повече от 20 години от фондации – първо беше „Отворено общество“, после стана „ЮЕсЕй“, сетне се прекръсти на „Америка за България“. За съжаление България не е суверенна държава, 26 години ни командват американците, това носи усещането за някаква тотална безизходица. Когато кажем, че имаме принос на световно ниво в създаването на цивилизация, това създава самочувствие. А един народ със самочувствие може да иска независимост, което вече става страшно за господарите на тези хора. За съжаление нищо не се промени, дори когато министър беше Анелия Клисарова, с която съм приятел до ден-днешен, тя ми беше колежка във Варненския общински съвет, бяхме заедно в комисията по образование и винаги перфектно сме се разбирали. Докато не стана министър. Тогава ми каза: и да искам, не мога да направя това, което ти предлагаш, от мен нищо не зависи.
– Вие сега не потърсихте МОН да одобри създадения от вас учебник…
– Представете си как Паисий или Петър Берон отиват с „История славяноболгарская“ и „Рибния буквар“ при Високата порта и казват на великия везир: „Ага, ще ни одобрите ли учебниците да ги пуснем в училище?“ Разлика между българското министерство в момента и образователните структури на османската империя няма. Двете са еднакво вредни и еднакво антибългарски. Това ви го казвам най-отговорно. И веднага ще ви дам пример. Излезе една книжка и тя ще бъде разпространена в първия учебен ден, която представя Левски по много превратен начин. Но МОН е преценило, че няма проблем да се предостави на българските деца. Казва се „Разкажи ми за Левски“. Става дума за следното: най-близките съратници на Левски били турците.
– Оле-ле!
– Един от тях бил бедният лодкар бай Кемал, който винаги превозвал с лодката си Левски, когато минавал през Дунава. Друга негова вярна съратничка била баба Мюнире от Карлово и когато Левски се връщал в Карлово, той не отсядал при майка си – нищо, че е известно как майка му го е криела в тайника, ходил съм в къщата още като дете – баба Мюнире му била най-верният помагач и укривател в Карлово.
– Кой го е писал това?
– Двама души, не запомних имената. Книжката обаче е много луксозна, струва 9,90. Това нещо е отпечатано в 60 000 тираж за всяко българско дете в първи клас. И ще се разпространи с всичките възможности на МОН. Картинката към разказа за баба Мюнире е трогателна – една възрастна туркиня крие Левски, а през прозореца се виждат две турски заптиета в гръб. Хората, които правят тези неща и непрекъснато подменят историята, трябва максимално бързо да бъдат съдени за държавна измяна и максимално бързо да бъдат вкарани по затворите. Трябваше да ги съдят още когато преди 10-ина години премахнаха предмета Роден край и го замениха с Околен свят, а Родинознанието го преименуваха в Човекът и обществото. В едно телевизионно предаване преди дни попитах защо, а зам.-министърът Стаматов се включи и рече: вижте в коя година живеем, това вече звучи архаично. Думата Родина звучи архаично, разбирате ли? Тя трябва да бъде изчистена.
– Не знам друга държава в Европа, която да си е изчистила родината от учебниците.
– Няма такава държава. Дори в Германия след войната, окупирана от 4 страни, звучи думата Родина. Но България очевидно е третирана по-зле от фашистка Германия от съвременните си колониални господари американците. България в момента е в най-тежкото робство, което е преживявала в своята история – американското. Турците за 5 века не са избили толкова хора, с колкото намаля България за 26 години. При американския режим населението ни намаля с близо една трета. Този факт за държава, която не води война, в която няма природни катаклизми или чумна епидемия, е безпрецедентен.
– Защо според вас историците не реагират на това, което се прави с българското училище?
– Защото те са до голяма степен едно смачкано съсловие. Знаете ли какви са заплатите на хората в университета? Тези, които са надскочили средното ниво, получават заплатки от порядъка на 700-800 лв. максимум. А които ги надскачат, то е заради това, че ходят по разни проекти, командировъчни – оттук-оттам получават по още една заплата. Когато човек едва оцелява, от 800 да станат парите 1600 е голяма работа. А цената на тия допълнителни 800 левчета е да бъдат покорни роби на господарите си, затова си мълчат. Аз не познавам историк, който в разговори, които водим, да не подкрепя това, което казвам и което в момента с вас говорим. Само че далеч не всички са готови да излязат и да го кажат. Защото това ще означава загуба на абсолютно целия им финансов ресурс.
В момента във висшето образование, а вече и в средното, има паралелна система, в която определени хора, финансирани от „Америка за България“ с грантове, пробиват нагоре и вървят напред. Когато екипът на Кунева и Стаматов влезе в кабинетите, първата им работа беше да започнат вълна от пенсиониране на стари директори в цялата страна. И на тяхно място – не навсякъде, разбира се, започнаха да слагат хора, минали обучителните курсове на тази фондация. Американците в момента слагат ръка въру целия образователен процес – за да обучават едно затъпяващо и деградиращо поколение. От което по-добрата част да бъде отглеждана и изнасяна в чужбина, основно в Щатите чрез стипендии и пр., където да се претопява в големия американски котел. А тук да остава затъпяваща маса, която да понася безропотно волята на своите господари. Това е положението. Нашата държава е управлявана отвън. Та ние имаме външен министър американски гражданин! Той говори български с американски акцент. Направете си едно проучване една голяма част от децата на българския елит дали знаят български език. Спомнете си Дянков, чиито деца не знаеха думичка български език. Това, че жена му е американка, не означава, че не трябва да си учи децата на български. Ами че той, по дяволите, беше български министър! Има такива депутати, има такива евродепутати, има такива високопоставени български служители в Брюксел. Това е тяхната държава, не нашата – това е тяхната подведомствено мандатна колониална територия. Те имат обаче голям проблем – населението, което все още има усещане за принадлежност към някаква голяма българска култура, цивилизация, ако щете. Защото ние, българите, сме създали цивилизация и това не го казвам аз, а го казва Арнолд Тойнби – един от най-големите историографи на ХХ в. Той определя нас, българите, като създатели на една от 12-те цивилизации в човешката история. Затова нас ни заличават бавно, последователно, методично. Затова ни принуждават да емигрираме, затова държат българската икономика в положение на полуразпад, затова се поддържат анархията и престъпността. Но аз искам моите и нашите деца да учат родната си история и тя да им дава самочувствие.
Интервю на Велиана Христова, Дума
КИА организира конференция по проблемите...
Образованието в нашата "хубава"...
Увеличава се напрежението между САЩ и Ки...
Вит.Д - реална опасност за живота? Учени...