Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
26.12.2015 16:13 - БОГОСЛУЖЕБНОТО ЧЕСТВАНЕ НА РОЖДЕСТВО ХРИСТОВО /ВАЖНО/
Автор: bogolubie Категория: Други   
Прочетен: 230 Коментари: 0 Гласове:
0



 http://dveri.bg/9rqqp

Богослужебното честване на Рождество Христово
  • image
  • image
User Rating: imageimageimageimageimage / 10 
PoorBest  Четвъртък, 24 Декември 2015 01:19 Автор: Иван Димитров

imageЗа православните християни Рождество Христово не е яденето и пиенето по празника, нито подаръците, които взаимно си правим, още по-малко са почивните дни, колкото и да са те на брой. За вярващия човек основното е благодарността и възхвалата към Бога за Неговата любов и милост. "Защото Бог толкоз обикна света, че отдаде Своя Единороден Син, та всякой, който вярва в Него, да не погине, а да има живот вечен" (Йоан 3:16). Заедно с тези обичайни за вярващите хора прояви на молитвена благодарност и възхвала на Бога се нарежда и евхаристийната страна на празника - след съответната подготовка те се причестяват с тялото и кръвта Христови по време на светата литургия. С други думи, богослужебната страна на празника е водещата, даващата смисъл на празника, а всичко останало е следствие от правилното разбиране и практикуване на християнската празничност.

С наближаването на Рождество Христово отдалече, повече от месец преди това, започват да се пеят химни в чест на Въплътилия се и Родил се "заради нас и нашето спасение" Божи Син. В навечерието на празника се засилва това присъствие на рождественските мотиви във всяко богослужение от дневния кръг: вечерна, утринна, часове, литургия. За да стигнем до утрешния ден, 24 декември, когато след утринната ще се отслужат последователно четирите празнични, наричани велики или "царски" часове1. За отбелязване е и "славата" на 9-ия час, която по подобие на стихирата от 15-ия антифон на Велики петък започва тържествено: "Днес се ражда от Девата Онзи, Който в дланта Си държи цялата вселена...". След това ще започне светата литургия на св. Василий Велики, обаче по един особен начин: тя започва с началния литургиен възглас "Благословено е царството на Отец, Син и Свети Дух...", но веднага продължава последованието на вечерната за следващия ден - Рождество Христово. От входа на вечерната богослужението рязко се промена. Този "вход" става вход на литургията, която нататък се изпълнява по обичайния за Василиева литургия начин.

Макар и частично отслужена, вечернята не се изпълнява повече в обичайното време - вечерта преди Рождество Христово. В църквите, където се извършва така нареченото "всенощно бдение"2, вечерта преди празника ще се отслужи утринната, т. е. втората част на това бдение. Това ще покаже у нас и БНТ-1 в обичайния час (18-19 ч.). Сутринта на празника в повечето наши църкви ще се отслужи утринната и след нея Златоустовата света литургия. Където е служено (половина) бдение вечерта, сутринта ще се служи само света литургия на св. Йоан Златоуст.

На Рождество Христово вечерта се отслужва вечерна, а сутринта на 26 декември, който ден отбелязваме като Събор на св. Богородица, се служи св. Златоустова литургия. По стара традиция в Църквата на следващия ден след голям празник се честват, така да се каже, "вторите главни действащи лица" в празника. Например след Богоявление се чества св. Йоан Предтеча и Кръстител, след Рождество Богородично - св. Йоаким и Анна, родители на св. Богородица, след празника Петдесетница - Светият Дух и пр. Така и след Христовото Рождество се чества Неговата Пресвята майка - света Богородица. 

Третият ден след Рождество Христово съвпада с паметта на свети архидякон и първомъченик Стефан (вж. Деян. 6-7 глава). А тази година той се пада и в неделя след Рождество Христово. Затова ще се съчетаят службите на светеца и на т. нар. "попразненство" на Рождество.

Заради предхождащия 40-дневен пост и поради празничната радост в 11-те дни от Рождество Христово до навечерието на Богоявление, 5 януари, не се полага пост, но пък самият 5 януари, когато се извършва голям, "велик" Богоявленски водосвет, е ден на строг пост (освен когато се падне в събота и неделя - тогава постът е с олио). 

1 Часовете са особен вид кратко богослужение от денонощния кръг, което се изпълнявало първоначално според смените на стражите през три часа - в първата стража, втората, третата, четвъртата, съответно в първия, третия, шестия и деветия час, откъдето идва и названието им (според сегашното отмерване на времето това се равнява на 6 ч., 9 ч., 12 ч. и 15 ч.).

Определяме го като "така наречено", защото е много далече като времетраене от истинското всенощно бдение.




Гласувай:
0
0



Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: bogolubie
Категория: Други
Прочетен: 11608478
Постинги: 14720
Коментари: 2346
Гласове: 9293
Архив
Календар
«  Октомври, 2020  
ПВСЧПСН
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031