Постинг
31.01.2014 19:27 -
Йеромонах Пимен Зографски: Скритата причина за нападките срещу о. Василий е да се удари книгоиздателското дело на Зограф
Йеромонах Пимен Зографски: Скритата причина за нападките срещу о. Василий е да се удари книгоиздателското дело на Зограф
31.01.2014 15:10;
24 Часа;
1121;
19;
Йеромонах Пимен
http://www.24chasa.bg/Article.asp?ArticleId=3121276
Църквата не е светски парламент с отделни политически фракции, а общество от вярващи. Когато един другиго се очерняме, наново разпъваме Христос, казва игуменът на Германския манастир „Св. Йоан Рилски", метох на Зографския манастир в България
- Ваше Всепреподобие, вие подписахте отвореното писмо в защита на отец Василий Зографски и зографското книжовно дело. Защо подкрепихте о. Василий?
- Някои се опитаха да представят моята подкрепа като следствие от подписа на дядо игумен в тази подписка. Други може би си мислят, че аз участвам в някакви приятелски кръгове с някого. Но истинската причина да подкрепя о. Василий е в моето християнско съзнание, което ми посочва как трябва да реагирам в случая, като почерпя разум от Светото Евангелие. А то ни учи, че ако имаме любов помежду си, по това ще разберат всички хора - не само вярващите, но и езичниците - че сме Христови ученици. А нали Господ ни казва да не гледаме сламката в окото на ближния, а гредата в собственото си око. Светите отци на Църквата во главе с монашествующите са ни дали личен пример как да се отнасяме към братята си, срещу които не трябва да излизаме в ролята на самозвани противоцърковни съдници. Затова смятам, че преценката относно поведението на о. Василий в конкретния случай трябва да бъде направена от Пловдивския митрополит Николай и епархийския съвет на пловдивската св. митрополия, от духовния му наставник и от Зографския събор. Това, което става във форумите, е съвсем нездраво. То показва ниското духовно ниво на православния българин, неговото антиканонично самосъзнание. Мислим си, че всеки може да съди всекиго и анархията, която цари в държавата, се е пренесла и в православната ни Църква.
- В някои медии отец Василий беше обвинен в „младостарчество" и непосилно строг начин на духовно ръководство.
- На Света гора да бъдеш йеромонах и да бъдеш изповедник са две различни неща. Изповедникът е специално одобрен от епископ, който му чете и специална молитва. Тази традиция я няма в България. Моето скромно мнение е, че тази светогорска традиция е правилна. Българската духовна практика е, че всеки, който се ръкополага за йерей, има правото да изповядва. По тази логика излиза, че всеки български свещеник след ръкоположението се превръща в младостарец.
В духовния живот се казва, че моят старец е най-добър за мене. Защото ученикът сам доброволно избира стареца си, а не старецът - ученика. Затова ученикът напълно носи отговорност за този свой избор. И когато едно духовно чедо тръгне да обвинява своя старец, то малодушно прехвърля своята отговорност върху друг. Аз, който съм йеромонах, не се наемам да преценя духовното ръководство на който и да било духовник, тъй като просто това не е моя работа. И затова не мога да приема самонадеяността, с която миряни обсъждат тази проблематика. Това е много незряло и крайно неправилно.
Бившите духовни чеда на о. Василий, които сега се „изповядват" наляво и надясно по медиите, правят голяма духовна грешка. Тайнството изповед и духовното ръководство са съкровени неща и се изисква поверителност както от едната, така и от другата страна.
Само си представете, че о. Василий започне и той по светски да изкарва техните деяния по медиите, защото това е нормалният ответен удар, който по светски трябва да им нанесе. А борбата срещу него се води напълно по светски, а не духовно.
- Има ли някакви скрити причини за продължаващите яростни нападки срещу о. Василий?
- Скритата причина за нападките срещу о. Василий е да се удари книгоиздателското дело на Зограф. Всъщност въпросното бивше духовно чедо бива употребявано за атаки не само срещу личността на отеца, но и срещу издателството на манастира, а и срещу цялостната дейност на Зограф в България.
Всяко човешко дело е несъвършено и сигурно в издателската дейност на Зограф са допуснати грешки. Но докато някои хора само мечтаят за съвършенство и осъждат, Зограф реално издаде 400 православни книги, от които се ползват и владици, и свещеници, и миряни в цяла България.
Поради прекъсната традиция, в Българската църква няма готови хора, които да могат при такива условия да извършат подобна дейност. Затова е било необходимо да се работи именно по създаването на такива кадри, с неизбежните трудности и грешки. Хората, които имат претенции, че са по-компетентни, са добре дошли да се включат със свои качествени проекти в нашата книгоиздателска програма. Няма човек, който да е предложил добър превод на православна книга в Зографското издателство и да е бил върнат. Или пък да е предложил поправки в някое наше издание - и те да не са били взети предвид при второ издание. Смятам, че в случая с о. Василий най-упорити в неговото злепоставяне са някои от онези, които се занимават с книгоиздаване в нашата сфера.
Но това, което най-много ме наскърбява в цялата тази ситуация, не е охулването на о. Василий, нито злепоставянето на манастира Зограф. Голямата ми болка е, че православният българин няма правилно изградено понятие за това що е Църква. Църквата е тяло Христово, общество от вярващи, обединени около светата Евхаристия. Когато един другиго се очерняме, наново разпъваме Христос, разяждаме отвътре тялото Христово. От Църквата правим светски парламент с отделни политически фракции и това не е градивно. Затова молитвата ми за Българската православна църква е: любов да имаме помежду си, за да бъдем наистина Христови.
Папата събра над 300 000 вярващи на литу...
Папата събра над 300 000 вярващи на литу...
Още кошмарни въпроса за "вярващите&...
Папата събра над 300 000 вярващи на литу...
Още кошмарни въпроса за "вярващите&...
Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.