Постинг
30.10.2013 06:37 -
СЛИВЕНСКИ СВЕЩЕНИК ВАДИ УБИЙСТВОТО НА ЦАР КАЛОЯН ОТ ХРАМА
СЛИВЕНСКИ СВЕЩЕНИК ВАДИ УБИЙСТВОТО НА ЦАР КАЛОЯН ОТ ХРАМА
http://www.agencia-sliven.com/index.php?id=6151
09.10.2008 / 14:25
Гръцката икона, която изобразява сцена, на която Свети Димитър убива българския цар Калоян, е прибрана в сервизното помещение на сливенския катедрален храм „Свети Димитър”. „Направих това още като поех храма от предишния предстоятел отец Стефан”, довери пред Агенция Сливен отец Красимир Генов.
„Тази икона няма място в българските храмове. Тя е измислена от гърците, които са били бесни от това, че династията на Асеневци, от която е и Калоян е господствала на Балканите. Дразни ги това, че по държавни причини Калоян сключва уния с папството. И по този начин, понеже не е много ясно как е загинал Калоян, гърците се опитват да наложат версията, че той е убит по божия воля чрез Свети Димитър”, разказа отец Красимир.
Дадохме си труд и да съберем повечи информация, като знаем и случаи как български патриоти направо са изнасяли такива икони от българските църкви, както се случи преди две – три години в Банско. Поради факта, че култът към Свети Димитър Солунски има много силно влияние в България, много такива икони проникват в храмовете и до сега стоят там, поради недостатъчното знание и незаинтересованост на някои свещеници.
Ето и още информация:
Логично е на един светец-воин средновековната мисъл да отдаде голямо значение във военната история. Сред един от най-тачените светци е св. Димитър Солунски.
Появата на името на светеца в бълг. военна история се появява още с възникването на Дунавска и Вардарска Българии.
С името на св.Димитър се свързва отбълскванетона славянските обсади на Солун през VІІ век. Пак на неговата помощ се отдзава неуспеха на хан Кубер и Мавър да завземат Солун. Следващото важно събитие е смъртта на цар Гаврил Радомир приз 1015г. Според версията на хартофилакса на храма "Св.Димитър" в Солун Йоан Ставракий царя бил убит не от Иван Владислав, а от св. Димитър, заради това, че владетеля измъчвал селяните.
Въпреки това въстанието на братята Асен и Петър довело до отхвърляне на виз. владичество е свързана отново със Св. Димитър. В навечерието на въстанието в построения от Асеневци храм "Св.Димитър" се появила чудотворната икона на светеца съхравямаща се в Солун. Началото на въстанието обече не са развило много успешно и братята трябвало да се оттеглят на север от Дунава. Имп. Исак ІІ Ангел превзел Търново и пренесъл чудотворната икона в двореца си. На това събитие Теодор Валсамон посветил панагирично стихотворение.
Въпреки че св. Димитър започнал да се счита за покровител на династията на Асеневци, следващото собитие се отняся до смърта на още един бълг. цар, при това от същата династия. През 1207г. обсаждайки Солун цар Калоян поченал от плеврит. Тъй като заболяването е свързано с бодежи в сърцето, това послужило за основа на версията, че Калоян е бил убит от св.Димитър. Част от авторите говорят, че това станало от "невидима ръка", т.е. не се касае за убийство, а за смърт, но чрез намеса свише. Но познатия ни вече Йоан Ставракий доразвил тезата, като дори сочи, че царя макар и прободен в сърцето обвинил за убийството си куманския предводител Манастър, че даже успял и да го разпита.
След 16 век, заедно с други светци-воини, е представен като един от конниците на апокалипсиса - той язди червен кон. В тези изображения Свети Димитрий убива някакъв символ на злото. В много български икони неговото копие пронизва Василий II Българоубиец, турчин. В гръцката иконография често жертвата е българският цар Калоян, в Русия - татарин - т. е. формално злото се асоциира с някой, който конкретно го олицетворява в някакъв исторически етап и среда. Православните църкви, с цел да изгладят възможните националистични тълкования на иконографията, приемат, че жертвата на Свети Димитър е антихристът.
По този „тънък” начин цар Калоян, е подложен на обругаване в... собствените ни черкви. Както е известно, най-малкият брат на династията - българският цар Калоян, умира пред стените на Солун през 1207 г., убит в палатката си преди решителното сражение, в което се е готвел да превземе града. Версиите за извършителя са различни. Главно от средите на гръцкото духовенскво тръгва версията, че той е бил убит от покровителя на Солун - св. Димитър. През ХVI век гръцкото духовенство пуска в обръщение фалшификат на иконата на Св. Димитър. Този късен вариант на изображението на светеца понякога е назоваван "Св. Димитър убива цар Скилион". Скилион е обидно название на цар Калоян, измислено от византийците, които го наричат Кало-Йоан, т.е. Кучето-Йоан, и обръщат това име в Скилийон.
Та въпросната икона поради недостатъчна грамотност на духовниците ни виси и стои спокойно в черквите из страната, продаваше се като картичка дори в патриаршеския храм "Св. Александър Невски". След обръщение на бившия председател на БАН акад. Иван Юхновски до синода фалшификатът като че ли изчезна поне от храма. Но псевдоиконата доскоро можеше да се види дори в българската черква в Одрин, дори в нестинарските села край Малко Търново и в черквата на туристическата атракция с. Бръшлян пак там. Не е ли време българската църква да си свърши работата, като премахне от светите си места антисимвола на България, както постъпват сливенски свещеници?
Още снимки от новината
http://www.agencia-sliven.com/index.php?id=6151
09.10.2008 / 14:25
Гръцката икона, която изобразява сцена, на която Свети Димитър убива българския цар Калоян, е прибрана в сервизното помещение на сливенския катедрален храм „Свети Димитър”. „Направих това още като поех храма от предишния предстоятел отец Стефан”, довери пред Агенция Сливен отец Красимир Генов.
„Тази икона няма място в българските храмове. Тя е измислена от гърците, които са били бесни от това, че династията на Асеневци, от която е и Калоян е господствала на Балканите. Дразни ги това, че по държавни причини Калоян сключва уния с папството. И по този начин, понеже не е много ясно как е загинал Калоян, гърците се опитват да наложат версията, че той е убит по божия воля чрез Свети Димитър”, разказа отец Красимир.
Дадохме си труд и да съберем повечи информация, като знаем и случаи как български патриоти направо са изнасяли такива икони от българските църкви, както се случи преди две – три години в Банско. Поради факта, че култът към Свети Димитър Солунски има много силно влияние в България, много такива икони проникват в храмовете и до сега стоят там, поради недостатъчното знание и незаинтересованост на някои свещеници.
Ето и още информация:
Логично е на един светец-воин средновековната мисъл да отдаде голямо значение във военната история. Сред един от най-тачените светци е св. Димитър Солунски.
Появата на името на светеца в бълг. военна история се появява още с възникването на Дунавска и Вардарска Българии.
С името на св.Димитър се свързва отбълскванетона славянските обсади на Солун през VІІ век. Пак на неговата помощ се отдзава неуспеха на хан Кубер и Мавър да завземат Солун. Следващото важно събитие е смъртта на цар Гаврил Радомир приз 1015г. Според версията на хартофилакса на храма "Св.Димитър" в Солун Йоан Ставракий царя бил убит не от Иван Владислав, а от св. Димитър, заради това, че владетеля измъчвал селяните.
Въпреки това въстанието на братята Асен и Петър довело до отхвърляне на виз. владичество е свързана отново със Св. Димитър. В навечерието на въстанието в построения от Асеневци храм "Св.Димитър" се появила чудотворната икона на светеца съхравямаща се в Солун. Началото на въстанието обече не са развило много успешно и братята трябвало да се оттеглят на север от Дунава. Имп. Исак ІІ Ангел превзел Търново и пренесъл чудотворната икона в двореца си. На това събитие Теодор Валсамон посветил панагирично стихотворение.
Въпреки че св. Димитър започнал да се счита за покровител на династията на Асеневци, следващото собитие се отняся до смърта на още един бълг. цар, при това от същата династия. През 1207г. обсаждайки Солун цар Калоян поченал от плеврит. Тъй като заболяването е свързано с бодежи в сърцето, това послужило за основа на версията, че Калоян е бил убит от св.Димитър. Част от авторите говорят, че това станало от "невидима ръка", т.е. не се касае за убийство, а за смърт, но чрез намеса свише. Но познатия ни вече Йоан Ставракий доразвил тезата, като дори сочи, че царя макар и прободен в сърцето обвинил за убийството си куманския предводител Манастър, че даже успял и да го разпита.
След 16 век, заедно с други светци-воини, е представен като един от конниците на апокалипсиса - той язди червен кон. В тези изображения Свети Димитрий убива някакъв символ на злото. В много български икони неговото копие пронизва Василий II Българоубиец, турчин. В гръцката иконография често жертвата е българският цар Калоян, в Русия - татарин - т. е. формално злото се асоциира с някой, който конкретно го олицетворява в някакъв исторически етап и среда. Православните църкви, с цел да изгладят възможните националистични тълкования на иконографията, приемат, че жертвата на Свети Димитър е антихристът.
По този „тънък” начин цар Калоян, е подложен на обругаване в... собствените ни черкви. Както е известно, най-малкият брат на династията - българският цар Калоян, умира пред стените на Солун през 1207 г., убит в палатката си преди решителното сражение, в което се е готвел да превземе града. Версиите за извършителя са различни. Главно от средите на гръцкото духовенскво тръгва версията, че той е бил убит от покровителя на Солун - св. Димитър. През ХVI век гръцкото духовенство пуска в обръщение фалшификат на иконата на Св. Димитър. Този късен вариант на изображението на светеца понякога е назоваван "Св. Димитър убива цар Скилион". Скилион е обидно название на цар Калоян, измислено от византийците, които го наричат Кало-Йоан, т.е. Кучето-Йоан, и обръщат това име в Скилийон.
Та въпросната икона поради недостатъчна грамотност на духовниците ни виси и стои спокойно в черквите из страната, продаваше се като картичка дори в патриаршеския храм "Св. Александър Невски". След обръщение на бившия председател на БАН акад. Иван Юхновски до синода фалшификатът като че ли изчезна поне от храма. Но псевдоиконата доскоро можеше да се види дори в българската черква в Одрин, дори в нестинарските села край Малко Търново и в черквата на туристическата атракция с. Бръшлян пак там. Не е ли време българската църква да си свърши работата, като премахне от светите си места антисимвола на България, както постъпват сливенски свещеници?
Още снимки от новината
Бахчисарайска икона на Божията Майка - П...
Икона Божията Майка „Прибавяне на ум&quo...
Сказание за Киево-Печерска икона на Божи...
Икона Божията Майка „Прибавяне на ум&quo...
Сказание за Киево-Печерска икона на Божи...
Да си спомним за д-р Кръстьо Кръстев -...
Истинските новини от недържавата!
„Културата на един народ не е въпрос на ...
Истинските новини от недържавата!
„Културата на един народ не е въпрос на ...
Следващ постинг
Предишен постинг
Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.