Постинг
12.10.2013 05:41 -
Новите дрехи на патриарха
Новите дрехи на патриарха 1019
http://www.trud.bg/Article.asp?ArticleId=2257491
24.08.2013 13:35 | Етикет
Красотата на източното православие е не само в песнопенията и силата на евангелските текстове, които чуваме в храма. Тя е в иконите, но и в одеждите на духовенството. Тук не става обаче дума просто за мода - цветовете и бродериите са изцяло подчинени на християнската символика.
15 вида мантии, омофори и епитрахили
Богомолците помнят, че покойният дядо Максим носеше традиционно зелена мантия и сега с интерес наблюдават как се менят “тоалетите” на неговия наследник дядо Неофит. От екипа му казват, че това не е някаква суета - различните богослужебни одежди се носят според случая. До момента паството е видяло поне 15 вида мантии, омофори и епитрахили, с които Негово Светейшество се явява на литургии.
Докато беше митрополит, дядо Неофит се разпознаваше главно по небесносинята мантия, която традиционно обличаше по време на света литургия. В християнския свят се носи синьо на празниците на ангелите.
В деня на интронизацията си за патриарх - 24 февруари, избраникът Неофит тръгна от синодалната палата към храма с червени одежди. На мантията му бе извезан сюжет от раждането на Иисус. За християните червеното е символ на мъченичеството - то означава живота, който Спасителят донася на хората с проливането на кръвта си. В храма при интронизацията си обаче патриархът се преоблече в зелена първосветителска мантия - този цвят символизира надеждата, както и желанието за вечен живот. Това бе любимият цвят и на покойния дядо Максим. Патриаршеската зелена мантия произлиза от Българската автокефална архиепископия в Охрид и се носи от българските патриарси от времето на Търновската патриаршия, а после и във всички славяноезични православни църкви.
За първата
света литургия на 3 март 2013 г. в храм-паметника “Св. Александър Невски”, която отслужи като патриарх, Неофит бе в златисти одеяния. За християните златистожълтото е символ на светостта. На 10 март т.г., когато за първи път се яви пред столичните миряни като Софийски митрополит в катедралата “Св. Неделя”, патриархът бе облечен в лилави одежди. Така бе и на Сирни Заговезни, когато християните искат и си дават прошка. За мнозина този цвят е смущаващ. “Има нещо папско”, мърмореха някои. Но всъщност този цвят символизира разкаянието и е изцяло в духа на смисъла на този празник, когато хората се покайват за греховете си.
Червеният цвят е водещ по време на великденските богослужения. Това е цветът и на кръвта и затова с него преминават и службите в чест на християнските мъченици. Затова на празника на Св. Неделя в едноименния храм патриархът бе в червени одежди.
Бялото е за велик празник
Бялото е божественият цвят. В християнството той изразява невинност, радост, безсмъртие, блаженство. В бели одежди се обличат свещениците, когато служат на всички велики празници - на Рождество Христово, Богоявление, Възнесение, Преображение, Благовещение и Възкресение Христово.
На Благовещение патриархът бе в бели одежди, на които бяха извезани ангели. На този ден Църквата празнува деня, в който Дева Мария получава от архангел Гавриил вестта, че ще роди Божия син. Бялото е и почит към мъртвите, такива са и погребалните дрехи в християнството. В сходен ансамбъл той служи на Успение (смъртта) Богородично в Троянския манастир, а също и в Рилската обител, където се отбеляза успението на св. Йоан Рилски.
Патриархът обичайно служи в бяло с различни златни инкрустации, но при посещенията в манастирите върху черното расо слага зелена мантия.
Вижте и снимките :
http://www.trud.bg/Article.asp?ArticleId=2257491
http://www.trud.bg/Article.asp?ArticleId=2257491
24.08.2013 13:35 | Етикет
Красотата на източното православие е не само в песнопенията и силата на евангелските текстове, които чуваме в храма. Тя е в иконите, но и в одеждите на духовенството. Тук не става обаче дума просто за мода - цветовете и бродериите са изцяло подчинени на християнската символика.
15 вида мантии, омофори и епитрахили
Богомолците помнят, че покойният дядо Максим носеше традиционно зелена мантия и сега с интерес наблюдават как се менят “тоалетите” на неговия наследник дядо Неофит. От екипа му казват, че това не е някаква суета - различните богослужебни одежди се носят според случая. До момента паството е видяло поне 15 вида мантии, омофори и епитрахили, с които Негово Светейшество се явява на литургии.
Докато беше митрополит, дядо Неофит се разпознаваше главно по небесносинята мантия, която традиционно обличаше по време на света литургия. В християнския свят се носи синьо на празниците на ангелите.
В деня на интронизацията си за патриарх - 24 февруари, избраникът Неофит тръгна от синодалната палата към храма с червени одежди. На мантията му бе извезан сюжет от раждането на Иисус. За християните червеното е символ на мъченичеството - то означава живота, който Спасителят донася на хората с проливането на кръвта си. В храма при интронизацията си обаче патриархът се преоблече в зелена първосветителска мантия - този цвят символизира надеждата, както и желанието за вечен живот. Това бе любимият цвят и на покойния дядо Максим. Патриаршеската зелена мантия произлиза от Българската автокефална архиепископия в Охрид и се носи от българските патриарси от времето на Търновската патриаршия, а после и във всички славяноезични православни църкви.
За първата
света литургия на 3 март 2013 г. в храм-паметника “Св. Александър Невски”, която отслужи като патриарх, Неофит бе в златисти одеяния. За християните златистожълтото е символ на светостта. На 10 март т.г., когато за първи път се яви пред столичните миряни като Софийски митрополит в катедралата “Св. Неделя”, патриархът бе облечен в лилави одежди. Така бе и на Сирни Заговезни, когато християните искат и си дават прошка. За мнозина този цвят е смущаващ. “Има нещо папско”, мърмореха някои. Но всъщност този цвят символизира разкаянието и е изцяло в духа на смисъла на този празник, когато хората се покайват за греховете си.
Червеният цвят е водещ по време на великденските богослужения. Това е цветът и на кръвта и затова с него преминават и службите в чест на християнските мъченици. Затова на празника на Св. Неделя в едноименния храм патриархът бе в червени одежди.
Бялото е за велик празник
Бялото е божественият цвят. В християнството той изразява невинност, радост, безсмъртие, блаженство. В бели одежди се обличат свещениците, когато служат на всички велики празници - на Рождество Христово, Богоявление, Възнесение, Преображение, Благовещение и Възкресение Христово.
На Благовещение патриархът бе в бели одежди, на които бяха извезани ангели. На този ден Църквата празнува деня, в който Дева Мария получава от архангел Гавриил вестта, че ще роди Божия син. Бялото е и почит към мъртвите, такива са и погребалните дрехи в християнството. В сходен ансамбъл той служи на Успение (смъртта) Богородично в Троянския манастир, а също и в Рилската обител, където се отбеляза успението на св. Йоан Рилски.
Патриархът обичайно служи в бяло с различни златни инкрустации, но при посещенията в манастирите върху черното расо слага зелена мантия.
Вижте и снимките :
http://www.trud.bg/Article.asp?ArticleId=2257491
Следващ постинг
Предишен постинг
Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.