Постинг
06.04.2013 20:43 -
Българи: Възстановете черквата ни в Ерусалим
Българи: Възстановете черквата ни в Ерусалим
http://www.24chasa.bg/Article.asp?ArticleId=1899024
06.04.2013 15:06;
24 Часа;
817;
0;
Българската черква в Ерусалим е в плачевен вид. Снимка: архив
СИЛВИЯ АВДАЛА, ТЕЛ АВИВ
Българи в Израел организираха петиция за възстановяване на българската църква в Ерусалим. Екатерина Арие, инициатор на подписката и председател на инициативния комитет по възстановяването, изпрати отворено писмо до Негово светейшество патриарх Неофит с молба да подкрепи инициативата.
“Чувстваме се осиротели и духовно гладни. Днес българите са единственият православен народ без свое духовно присъствие по светите земи. В тези времена на изпитание за целия ни народ считаме, че е въпрос от изключителна важност установяването на българско духовно присъствие в Израел. Време е Българската православна църква да поведе народа към духовно възраждане и съвместно с държавата да направи постъпки за изграждане на български храм в Ерусалим”, се казва в отвореното писмо до патриарха.
Инициаторката на петицията се надява, че ако на първо време българите християни в Израел се сдобият с постоянно пребиваващ свещеник, ще е по-осъществимо да се извоюва и самостоятелно българско място за богослужение. “Да се извоюва” е точен израз, защото проблемът всъщност е чисто дипломатически.
Православен български храм в Израел може да има само с разрешението на Ерусалимския православен патриарх ТеофилусІІІ. От Светия синод твърдят, че БПЦ поддържа с него изключително приятелски отношения. За последните години патриарх Теофилус беше посетен и от няколко български парламентарни и правителствени делегации. Въпросът за български храм обаче беше деликатно заобикалян.
Един от бившите израелски посланици в България – Емануел Зисман, опитваше да организира българско църковно представителство по друг начин. Той поиска от община Ерусалим общински имот, който да се предостави за ползване от българската държава, а впоследствие да се преустрои като място за богослужение. Дипломатът си отиде от този свят, без да успее да доведе преговорите докрай.
Официално предложение за българска църква в Ерусалим е издигано и от кмета на Кюстендил Петър Паунов, който от години поддържа с различни израелски институции близки отношения. И дори успя да побратими Кюстендил с израелския град Гиватайм.
Българите са от първите народи, имали свое храмово пространство непосредствено до Божи гроб още по времето на Първото българско царство.
В своите спомени за поклонническото си пътуване до Ерусалим през 1858 г. възрожденецът Димитър Паничков предава разказа на български свещеник, според който още по времето на цар Симеон Велики в светия град съществувал голям български манастир "Св. Симеон". Той бил обитаван от български монаси чак до началото на XIX век. Освен това "някога абисинската стаичка до светия гроб и черквата “Свети Яков” също били български". Този храм днес е напълно опустошен от незнайно кога бушувал пожар. Мястото е мръсно, тъмно и неприветливо, независимо от изключителната си близост до Божи гроб. Това би могло да служи като мотив от страна на Българската православна църква, ако издигне официално искане до Ерусалимската патриаршия отново да влезе във владение на и без това неизползвания храм.
http://www.24chasa.bg/Article.asp?ArticleId=1899024
06.04.2013 15:06;
24 Часа;
817;
0;
Българската черква в Ерусалим е в плачевен вид. Снимка: архив
СИЛВИЯ АВДАЛА, ТЕЛ АВИВ
Българи в Израел организираха петиция за възстановяване на българската църква в Ерусалим. Екатерина Арие, инициатор на подписката и председател на инициативния комитет по възстановяването, изпрати отворено писмо до Негово светейшество патриарх Неофит с молба да подкрепи инициативата.
“Чувстваме се осиротели и духовно гладни. Днес българите са единственият православен народ без свое духовно присъствие по светите земи. В тези времена на изпитание за целия ни народ считаме, че е въпрос от изключителна важност установяването на българско духовно присъствие в Израел. Време е Българската православна църква да поведе народа към духовно възраждане и съвместно с държавата да направи постъпки за изграждане на български храм в Ерусалим”, се казва в отвореното писмо до патриарха.
Инициаторката на петицията се надява, че ако на първо време българите християни в Израел се сдобият с постоянно пребиваващ свещеник, ще е по-осъществимо да се извоюва и самостоятелно българско място за богослужение. “Да се извоюва” е точен израз, защото проблемът всъщност е чисто дипломатически.
Православен български храм в Израел може да има само с разрешението на Ерусалимския православен патриарх ТеофилусІІІ. От Светия синод твърдят, че БПЦ поддържа с него изключително приятелски отношения. За последните години патриарх Теофилус беше посетен и от няколко български парламентарни и правителствени делегации. Въпросът за български храм обаче беше деликатно заобикалян.
Един от бившите израелски посланици в България – Емануел Зисман, опитваше да организира българско църковно представителство по друг начин. Той поиска от община Ерусалим общински имот, който да се предостави за ползване от българската държава, а впоследствие да се преустрои като място за богослужение. Дипломатът си отиде от този свят, без да успее да доведе преговорите докрай.
Официално предложение за българска църква в Ерусалим е издигано и от кмета на Кюстендил Петър Паунов, който от години поддържа с различни израелски институции близки отношения. И дори успя да побратими Кюстендил с израелския град Гиватайм.
Българите са от първите народи, имали свое храмово пространство непосредствено до Божи гроб още по времето на Първото българско царство.
В своите спомени за поклонническото си пътуване до Ерусалим през 1858 г. възрожденецът Димитър Паничков предава разказа на български свещеник, според който още по времето на цар Симеон Велики в светия град съществувал голям български манастир "Св. Симеон". Той бил обитаван от български монаси чак до началото на XIX век. Освен това "някога абисинската стаичка до светия гроб и черквата “Свети Яков” също били български". Този храм днес е напълно опустошен от незнайно кога бушувал пожар. Мястото е мръсно, тъмно и неприветливо, независимо от изключителната си близост до Божи гроб. Това би могло да служи като мотив от страна на Българската православна църква, ако издигне официално искане до Ерусалимската патриаршия отново да влезе във владение на и без това неизползвания храм.
Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.