Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
10.10.2012 14:58 - Възглед за Църквата и църковната йерархия.Св.Игнатий Богоносец.
Автор: bogolubie Категория: Други   
Прочетен: 649 Коментари: 0 Гласове:
0



Възглед за Църквата и църковната йерархия.Св.Игнатий Богоносец.

 Църквата е основана от Иисуса Христа и е предвидена още преди вековете в Божието домостроителство41. Тя е „царство Божие на земята“, „дом на Отца“, „жив храм Божи“, „тяло Христово“. Тя така е свързана с Иисуса Христа, както Той е свързан с Отца, „та всичко да бъде съгласно чрез единението“42. Тя е „храм Божи“43, в който се пази учението на Иисуса Христа44. В този „храм“ пребъдващите в него усвояват плодовете на из¬купителното дело Христово, очистват се и се освещават45, получават вечен живот и стават наследници на царството Божие46. Затова, подчертава св. Игнатий, вън от Църквата няма спасение: „Никой да не се измамва! Който не е вътре в жертвеника (т. е. в Църквата), той се лишава от Божия хляб.“47 Онези, които не са в единение с Църквата, няма да наследят царството Божие48. Основаната от Иисуса Христа Църква е света. В нея пребъдва благодатта Божия. Затова всички, които се намират в нея и прибягват към нейната благодат, са „Богоносци, храмоносци, Христоносци, светоносци, във всичко украсени със заповедите на Иисуса Христа“49. Св. Игнатий пръв в светоотеческата литература употребява по отношение на Църквата термина католическа (повсеместна, съборна). „Където е епископът, там трябва да бъде и народът, така както където е Иисус Христос, там е и католическата Църква50. Отделната църква у св. Игна¬тий не се разбира като християнска община, основана от един или друг апостол. Тя е дело Христово и сама в себе си възпроизвежда цялото до¬мостроителство Божие за човешкото спасение. Тя е образ на царството Божие на земята, отобраз на небесната Църква.
 Църковната йерархия според св. Игнатий е установен от Бога институт. На йерархическите лица принадлежи властта в Църквата. Без тях няма и не може да има Църква. Но предимно тази власт принадлежи на
 73+++

 +++
 еписко¬пите. Главната мисъл в посланията на св. Игнатий е подчиняването на епископа, единението с него и зачитането на неговия авторитет. Само така може да се запази целостта и единството на Църквата при опасността, която я застрашавала от страна на лъжеученията на евионити и докети. Защото те като „бесни псета хапят мълком“51, предлагат на вярващите „смъртоносна отрова в подсладено вино“52, навсякъде „плетат дяволски мрежи“53. Тези „зверове в човешки образ“54 застрашавали всички малоазийски църкви. Св. Игнатий виждал колко голяма е опасността за Църква¬та от страна на тези нейни врагове. Затова той моли, увещава и настоява вярващите в отделните поместни църкви, до които отправя послания, да запазят единството, единомислието, съгласието и единението с църковната йерархия, начело с епископа. Колкото по-голяма е външната опасност, толкова по-големи трябва да бъдат вътрешната сплотеност, единомислието и съгласието на църковната община. „Избягвайте коварствата и хитростите на княза на този век, пише св. Игнатий на филаделфийци, та да не бъдете излагани чрез неговите планове на опасност да отслабнете в любовта. Събирайте се всички заедно по-често, като имате едно сърце“55. „Всички трябва да образувате един хор, съветва св. Игнатий ефесяни, та, настроени в единомислие, като започнете дружно песен Богу, единогласно да я пеете на Отца чрез Иисуса Христа, за да ви чуе и по вашите добри дела да ви признае за членове на Своя Син. И тъй, полезно е за вас да бъдете в пълно единение помежду си, та винаги да бъдете в съюз и с Бога“56.
 Единственото средство за вярващите да се запазят от застрашаващите ги заблуди според св. Игнатий е единението им с епископа, като пазител и учител на истинската вяра. Който се намира в единение с епископа и му се подчинява, той се намира в единение и с Иисуса Христа чрез участие в св. Евхаристия, извършвана от епископа и от ръкоположе¬ните от него презвитери. Без единение с епископа няма спасение за вярва¬щите, защото спасение се получава само в Църквата, а без йерархия няма Църква57. Но без епископ няма и йерархия. Епископът е главно пазител на Христовото учение и здрава опора на истинската вяра58. Затова, „където е епископът, там трябва да бъде и народът“59. На него „трябва да се гледа както на Самия Господ“60. Видимият епископ носи, според учението на св. Игнатий, достойнството на невидимия епископ Иисус Христос. Вярва¬щите не трябва да се отделят от него. В църковните дела нищо не трябва да се предприема без епископа61. „Както Господ Иисус Христос, пише св. Игнатий на магнезийци, нищо не вършил Сам или чрез апостолите без Отца, поради Своето единение с Него, така и вие не вършете нищо без епископа и презвитерите. Не мислете, че бихте извършили нещо похвално, ако започнете да постъпвате самоволно. В общото събрание трябва да има у вас една молитва, една просба, един ум, една надежда в любовта и в непо¬рочната радост“62. Св. Игнатий убеждава св. Поликарпа да пази своето място с усърдие. Като му внушава да цени единението повече от всичко по-прекрасно от което няма нищо друго63, в същото време той го съветва „Нищо не трябва да се върши без твоята воля“64. Както се вижда от посланието до св. Поликарп, според св. Игнатий всички най-важни права и задължения в управлението на Църквата принадлежат на епископа. Нему предимно принадлежи правото и задължението да учи и наставлява вярващите65 както в общите събрания, така и всекиго по отделно, да се грижи за сираците и вдовиците, да бди за откупа на робите и робините за сметка на Църквата, да свиква и председателствува общите събрания, да
 74+++

 +++
 следи на тези събрания да бъдат поканвани всички вярващи66; само нему принадлежи правото да освещава християнските бракове67, да кръщава и ръководи вечерите на любовта68“.Само тази Евхаристия трябва да се призна¬ва за истинска, която се извършва от епископа, или от тези, на които той е предоставил това, т. е. от ръкоположените от него презвитери69. С една дума епископа, „когото изпраща Домовладиката за управлението на Своя дом, трябва да приемаме тъй, както и Самия Този, Който го е изпратил. Затова ясно е, че на епископа трябва да се гледа както на Самия Господ“70.
 Презвитерите според св. Игнатий са помощници и съветници на епископа71. Той ги сравнява със събора на апостолите72. Оттук може да се заключи, че те са образували при епископа съвет или събор за съв¬местно решаване на църковните дела. Терминът „предстоятели“73 който св. Игнатий именува презвитерите, свидетелствува, че на богослужебните и делови събрания те са заемали почетни места.
 С голяма любов св. Игнатий се отнася към дяконите. Той често ги нарича „свои съработници в служението на Господа“74. Особено силно св. Игнатий подчертава, че дяконите не само прислужвали при общите трапези „при ядене и пиене“, но били „служители на тайнствата на Иисуса Христа, служители на Църквата Божия, затова и тях трябва да пазим от нарекания като от огън“75. Но ако по отношение на епископа и презвите¬рите св. Игнатий предписва уважение и покорност, по отношение към дяконите той изисква само уважение76. Те трябва да се повинуват „на епископа като на Божията благодат и на презвитерството като на закона на Иисуса Христа“77.




Гласувай:
0



Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: bogolubie
Категория: Други
Прочетен: 13714125
Постинги: 14720
Коментари: 2351
Гласове: 9367
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031