Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
17.02.2012 13:35 - ЗА ИКОНИТЕ - св. ЙОАН ДАМАСКИН
Автор: bogolubie Категория: Други   
Прочетен: 1316 Коментари: 0 Гласове:
0



митрова, публикува в Църква и общество  Нели Димитрова  17 февруари г. 02:49

ЗА ИКОНИТЕ - СВ. ИОАН ДАМАСКИН

 Понеже някои ни упрекват, че се покланяме и почитаме изображението на Спасителя и на нашата Владичица, както и на другите светии и Христови угодници, нека чуят, че Бог в началото сътвори човека по Свой образ (Бит. 1:27).
 И така, защо се покланяме един на друг, ако не поради това, че сме сътворени по Божий образ? Защото, както казва богоречивият и силен в тълкуванието на божествените въпроси Василий, "честта, въздавана на изображението, преминава върху първо образа". А първообраз е това, чийто образ се отпечатва, от което се получава копие. Защо Моисеевият народ отвсякъде се покланял на скинията (Изх. 33:10), коята носела образа и вида на небесните неща, дори повече от цялото творение? Наистина, Бог казва на Моисей: "Гледай да направиш всичко по олразеца, който ти бе показан на планината" (Евр. 8:5; Изх. 25:18). А нима и херувимите, които осенявали очистилището (Изх. 25:18), не били дело на човешки ръце? А забележителният храм в Иерусалим? Не бе ли той ръкотворен и не бе ли построен чрез човешката изкуство (виж 3 Царств. 6 гл.).
 Божественото Писание осъжда онези, които се покланят на кумири и принасят жертви на демони. Елините принасяли жертви; и иудеите извършвали жертвоприношения; но елините - на демоните, а иудеите -на Бога. И жертвоприношението на елините било осъдено и отхвърлено, а жертвата на праведните била напълно угодна на Бога. Защото Ной принесе жертва "и помириса Господ приятно благоухание (Бит. 8:21), одобрявайки благоуханието на благоразположението и любовта към Него. А езическите кумири, които представлявали изображения на демони, били отхвърлени и забранени.
 Освен това кой може да създаде подобие на невидимия, безтелесен, неописуем и безвиден Бог? Така че да се придава форма на Божественото у крайно безумие и безчестие. Затова в Стария Завет не се употребявали икони. Но тъй като Бог по Своето добросърдечие, заради нашето спасение, наистина стана човек, не така, както някога се явил на Авраам във вид на човек, и не както се явявал на пропроците, а по същество и действително стана човек, живя на земята, общуваше с хораа (срв. Варух 3:38), вършеше чудеса, пострада, бе разпнат, възкръсна, възнесе се; и всичко това се случи в действителност, бе видяно от хората и бе записано за наш спомен и за поука на тези, които тоава още не се бяхме родили, та без да видим, а като чуем и повярваме, да постигнем Господнето блаженство. Но тъй като не всички са грамотни и не всички имат свободно време за четене, отците са решили, всичко това, подобно на някои славни подвизи, да бъде рисувано на икони за кратко напомняне. Извън всяко съмнение, дори в момента да не мислим за страданията на Господа, щом видим изображението на Христовото разпятие, ще си спомним за спасителното страдание, като коленичим, се покланяме не на материала, от който е изобразено Евангелието, и не материала, от който е изработен кръста, а но това, което е изобразено чрез тях. Защото в противен случай о какво би се различавал кръст с Христовото изображение от кръст без такова изображение? Същото важи и за Божията Майка. Защото честта, оказана на Нея, се въздава на Въплатения от Нея. По подобен начин и доблестните подвизи на светите мъже ни подтикват към мъжество, към съревнование, към подражание на тяхната добродетел и към прославяне на Бога. Защото, както казахме, честта, въздавана на усърдните съработници, доказва любовта към общия Владика, и честта, въздавана на образа, преминава върху първообраза. И това е неписано предание, каквото е и преданието за покланянето на изток, за покланянето на кръста и за много други подобни неща.
 Разказва се, че когато царят на грат Едеса Авгар изпратил един художник да нарисува достоверно изображение на Господа, и когато художникът не бил в състояние да направи това поради сияещия блясък на лицето Му, Сам Господ допрял парче плат до божественото Си и животворящо лице, отпечатал образа Си върху парчето плат и при тези обстоятелства го изпратил на силно желаещия Авгар.
 А за това, че апостолите са ни предали твърде много неща, без да са ги изложили писмено, свидетелства св. ап. Павел, апостолът на езичниците: "И тъй братя, стойте и дръжте преданията, които научихте било чрез наше слово, било чрез наше послание" (2 Сол. 2:15). Той пише и до коринтяни: "Похвалявам ви, братя, че ме помните за всичко и държите преданията тъй, както съм ви ги предал (1 кор. 11:2).

 (из книгата "Точно изложение на Православната вяра" Преподобни Иоан Дамаскин)




Гласувай:
0



Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: bogolubie
Категория: Други
Прочетен: 13743607
Постинги: 14720
Коментари: 2351
Гласове: 9367
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930