Evlogia Angelova created the doc: "Частният Божий съд"
С прекъсване нишката на земния живот душата влиза в отвъдния свят. Там бива съдена на така наречения Частен Божий съд. Съобразно с духовно-нравственото си състояние на Частния съд за душата се определя временно задгробната й участ до Второто Христово пришествие.
"Душите на праведните, макар и да се намират на небесата, ... не получават до последния Съд съвършена награда, а също така и душите на осъдените не търпят пълно наказание, но след последния Съд душите заедно с телата си ще получат окончателно или венец на славата, или наказание" (Православно изповедание на вярата, отговор на въпрос 68).
Частният Божий съд: минаване от смърт към живот в отвъдния свят непосредствено след смъртта на всекиго поотделно, преди Страшния и окончателен последен съд.
"На човеците е отредено да умрат един път, а след това - съд" (Евр. 9:27).
"За Господа е лесно в смъртния ден да въздаде на човека според делата му; ... при свършека на човека се откриват делата му"(Иис. Сир. 11:26-27).
"И казваше [покаялият се разбойник] на Иисуса: спомни си за мене, Господи, кога дойдеш в царството Си! И отговори му Иисус: истина ти казвам: днес ще бъдеш с Мене в рая" (Лука 23:43).
Душите на съвършените праведници не минават през Частния съд, защото дяволът няма в какво да ги обвини. Те се прибират у Господа и душите им се съединяват с Христа и получават въжделеното блаженство веднага след като душите им напуснат тялото, още преди възкресението на мъртвите.
"Няма вече много да говоря с вас, защото иде князът на тоя свят, и в Мене той няма нищо" (Иоан. 14:30).
"Истина, истина ви казвам: който слуша словото Ми и вярва в Оногова, Който Ме е пратил, има живот вечен, и на съд не дохожда, а е минал от смърт към живот"(Иоан. 5:24).
"Желаем да напуснем тялото и да се приберем у Господа" (2Кор. 5:8).
"Желая да се освободя [от тялото]и да бъда с Христа, защото това е много по-добро" (Филип. 1:23).
"Душите на закланите за словото Божие и за свидетелството, що имаха ... викаха с висок глас, думайки: докога, Владико Светий и Истинний, не ще съдиш и не ще отмъстяваш за нашата кръв на ония, които живеят на земята? И всекиму от тях се дадоха бели дрехи, и им се каза да починат още малко време" (Откр. 6:9-11).
"И в ада, когато беше на мъки,[богаташът] подигна очите си, видя Авраама отдалеч и Лазаря в лоното му и, като извика, рече: отче Аврааме, смили се над мене, и прати Лазаря да намокри края на пръста си във вода и да ми разхлади езика, защото се мъча в тоя пламък" ... (Лука 16:24-31)
"И когато [Иисус] се молеше, видът на лицето Му се измени, и дрехата Му стана бяла, бляскава. И ето, двама мъже приказваха с Него, а те бяха Моисей и Илия; като се явиха в слава, те говореха за смъртта Му, с която щеше да свърши в Иерусалим" (Лука 9:29-31).
"... ето, голямо множество народ, което никой не можеше да преброи, - от всички племена и колена, народи и езици; те стояха пред престола и пред Агнеца, облечени в бели дрехи и с палмови вейки в ръце. И възклицаваха с висок глас, думайки: спасението дължим на нашия Бог, Който седи на престола, и на Агнеца!" (Откр. 7:9-10).
Участта на падналите ангели (демоните) и умрелите в нечестие човеци (неправедниците) е сходна. Още преди да е настъпил страшният съден Ден, те са вече осъдени на предварителен тъмничен затвор и на известни предварителни мъки. Тази временна тъмница и тези временни отвъдни мъки са преди вечните мъки и са именно дело на Частния Божий съд. Окована във веригите на собствените й грехове и хвърлена в тъмница, душата с трепет очаква окончателната си присъда.
"Бог не пощади съгрешилите ангели, но като ги сгромоляса в ада и свърза с вериги на мрака, предаде ги да бъдат пазени за съд"(2Петр. 2:4).
"Ангелите пък, които не опазиха своето началство, а напуснаха жилището си, запази във вечни окови, в мрак, за съда на великия ден" (Иуда ст.6).
"Господ знае, как да избавя благочестивите от напасти, а неправедниците да държи в мъки за съдния ден" (2Петр. 2:9).View Doc