Прочетен: 2794 Коментари: 2 Гласове:
Последна промяна: 12.02.2011 06:06
Молитвата за самоубийците
Автор Св. Атанасий Сахаров
сряда, 09 февруари 2011
Оптинските старци разрешавали по време на килийната молитва да се споменават даже самоубийците, за които, според 14-то правило на св. Тимотей Александрийски, не може да бъде извършвано приношение в църква. Така например, старецът Леонид, в схима Лъв, утешавал по следния начин един от своите ученици (Павел Тамбовцев), чийто баща сложил край на живота си: "Повери както себе си, така и участта на родителя си на волята Господня - премъдра, всемогъща. Не изпитвай съдбите на Всевишния. Стреми се в смиреномъдрие да укрепваш себе си в пределите на умерената скръб. Моли всеблагия Създател, изпълнявайки така дълга на любовта и синовните си задължения, - по духа на добродетелните и мъдрите така: "Потърси, Господи, погиналата душа на моя баща: ако е възможно, помилуй я. Неизследими са Твоите съдби. Не ми вменявай за грях тази молитва, но да бъде Твоята свята воля". Моли се просто, без да изследваш, предавайки сърцето си в десницата на Всевишния. Разбира се, не е бил воля Божия този толкова трагичен завършек на твоя родител: но сега той е съвършено във волята на Могъщия, който може и душата, и тялото да хвърли в огнената пещ, Който и смирява, и възвисява, умъртвява и животвори, сваля в ада и извежда. При това Той е толкова милостив, всемогъщ и любвеобвилен, че благите качества на всички земнородни в сравнение с Неговата благост са нищо. Поради това ти не бива без мярка да тъжиш. Ще кажеш: "Аз обичам моя родител, затова и скърбя неутешимо". Справедливо. Но Бог несравнимо повече от теб е обичал и го обича. Значи, на теб ти оставя да предоставиш вечната участ на баща си на благостта и милосърдието на Бога, Който, ако съблаговоли да го помилва, кой може да Му се възпротиви?".
Друг оптински старец, йеросхимонах Амвросий, писал на една монахиня: "Според църковните правила самоубийците не бива да се поменават в църква, а сестрата и близките може да се молят за нея в килията си, както старецът Леонид разрешил на Павел Тамбовцев да се моли за баща си. Запиши тази молитва..., дай я на роднините на нещастника. Известни са ни много примери, че молитвата, предадена от стареца Леонид, мнозина е успокоила и утешила и се е оказала действителна пред Господа".
Нашата подвижница схимонахиня Атанасия разказва, че тя, по съвета на Дивеевската блажена Палагия Ивановна, ти пъти постила и се молила по 40 дни, прочитайки ежедневно по 150 пъти молитвата "Богородице Дево, радвай се" за своя обесил се в пияно състояние брат. Тя получила откровение, че по нейните молитви брат й бил освободен от мъчението.
И изобщо всеки молитвен подвиг, извършван в памет на живи или починали ще бъде угоден на Господа и ще принесе несъмнена полза не само на тези, в чиято памет е извършен, но и на този, който го извършва, защото принасящият за починалите става съпричастен да въздаянието, като показал любов за спасението на ближния: който помазва другия с миро, преди това сам себе си прави да благоухае.
Ако имахме само желание да се потрудим заради любимите си събратя, щеше да има усърдие в молитвата, смирение и послушание към Светата Църква. Тогава и без нарушения на църковните устави, щяха да се намерят начини и възможности да излеем своята любов към починалите в молитва за тях. Поменаването на починалите, със смирение и с послушание към Светата Църквата, изпълнявано при нашата домашна килийна молитва, ще бъде по-ценно в очите на Бога и по-отрадно за починалите, отколкото извършваното в храма, но в нарушение и пренебрежение към уставите на Църквата. Особено внимание трябва да бъде обърнато на извършваната в памет на починалите милостиня, която по думите на праведния Товит избавя от смърт и не допуска слизането в тъмнината.
В Синаксара на Неделя месопустна четем: "Прилична помощ за починалите, както добре казват много от св. Отци, е милостинята... Докато дойде Второто Христово пришествие, от полза за починалите са нашите приношения, но най-вече добрите им дела, дори и малките, които са извършили приживе. Но, както и Божественото Писание казва за вразумление на мнозина, в края на краищата побеждава Божието човеколюбие. Ако добрите и злите дела са поравно, то Божието човеколюбие побеждава. Даже и ако злите дела малко превишават добрите, пак превъзходящата Божия благост надделява".
И старозаветните хора са вършили милостиня в памет на починалите, но с някои ограничения. "Раздавай твоя хляб на гроба на праведните", поучава сина си праведния Товит, - но не давай на грешниците. Всеобхващащата християнска любов ограничава тези рамки. Преп. Теодор Студит съветва да се върши милостиня и за еретиците, а оптинските старци съветват същото да се прави и за самоубийците.
Откъс от книгата "О ПОМИНОВЕНИИ УСОПШИХ ПО УСТАВУ ПРАВОСЛАВНОЙ ЦЕРКВИ "
Източник: Двери БГ
Нощес сънувах две човешки фигури, които седяха, а над тях някакъв черен силует на озверено животно. Като видях снимката на белия и черен папа, си спомник съня. Но...честно казано, не искам да гадая. Има време за всичко, както пише в Еклисиаст. Ако доживеем, ще видим.
С поздрав: Естир!