2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. varg1
5. mt46
6. kvg55
7. wonder
8. planinitenabulgaria
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. zaw12929
14. deathmetalverses
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. donkatoneva
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. iw69
Невропсихологически методики за изследване на деца. Изследване на повторена реч.
(Васерман)
Повторение на изолирани гласни звукове:
а, о, у, и, е, ю; у, и, а, у, ю, я; и т. н.
Повторение на изолирани съгласни звукове:
м, р, р, с, д, к; т, з, х, л, п, н.
Повторение на срички от три фонеми:
лив, кет, бун, шом, тал, гис; шом, бун, тал, гис, лив, кет.
Повторение серии от 3-и срички с разместване на фонеми;
аоу, уао, оау, уоа, оуа, ауо;
уао, оау, ауо, уоа, аоу, оуа.
Повторение на серия опозиционни срички:
ба-па, па-ба, ка-ха, са-за,
да-та-да, та-та-да.
При груби нарушения на повторенията, за уточняване механизма на тези дефекти, могат да бъдат използвани проби 10а и 10б, насочени преимуществено към изследване на слуховия гнозис. При отсъствие на груби нарушения при повторенията, тези проби не се използват.
Различаване на изолирани гласни звукове и техните серии.
Прилага се условно-рефлекторен метод: ИЛ вдига нагоре ръка при произнасяне от психолога на „А“ и не вдига ръка, при произнасяне на „У“ и т.н. Във всяка серия положителния стимул следва да е първи в набора:
а-у-у-а-у-а;
ау-уа-ау-уа-уа-ау;
аоу-ауо-оау-аоу-ауо-оуа.
Диференциране на близки по звучене срички, думи и звукосъчетания (инструкцията е същата както при проба 10а).
да-та-да-да-та-та
коса-коза-коза-коса-коза-коса
лопата-лобата-лопада-лопата-лобата-лопата;
Повторение на прости и сложни думи:
дом, работа, водопровод, полководец, стратостат, радиатор,верификация, електроенцсефалография;
мак, апартамент, балерина, библиотека, тръбопровод, приватизация, корабокрушение, диференциация;
Повторение на изречения:
Аз отивам на кино.
Настъпи пролетта, но снегът в гората не се беше разтопил.
Къщата, която се намираше край пътя, беше обградена с висока ограда.
Аз рисувам къща.
Днес времето беше хубаво, но вечерта заваля дъжд.
Влакът, който тръгваше през нощта, винаги пристигаше навреме.
Повторение серии от думи, които не са свързани по смисъл (подават се с интервал 1-2 сек.)
дом-лъв гора-план-лист
луч-мак мост-ключ-срам
сън-бяг гръм-склад-парад
кухня-ферма-кофа-пушка
паркет-дамба-лодка-гусла
капла-парапет-лента-знаме
Забележка: Пробите от №№ 13 до 16 са насочени основно към изследване на слухово-речевата кратковременна памет.
Повторение на серии от думи от 3 фонеми:
бун-лец рел-зук-тиз
кет-лаш кет-бун-шом
зук-тиз лив-цис-тал
бун- цис- кет-лаш
лед-зук-рел-тиз
шом-лив-гис-тал
Повторение на серии от думи в условие на интерференция:
Интерференция в психологията — термин, обозначаващ взаимното заглушаване/унищожаване на едновременно протичащи психически процеси; тя се обуславя от ограничения обем на възможностите за разпределяне на вниманието; забравянето се появява, защото възпроизвеждането на определени думи пречи на това на други думи.
Ретроактивна интерференция се причинява от дейност станала след, като нещо е научено, но преди да се поиска от нас да си го спомним.
Проактивна интерференция когато интерфериращия материал се представя преди, а не след научаването на този който трябва да се запомни.
Прилагане на пробите: При проби № 15 и 16 от ИЛ се иска да запомни последователно две серии от речеви стимули, а след това едновременно да ги възпроизведе първата, а след това втората серия, като след 5 сек. отново си припомни и изрече първата серия. С помощта на тези проби се изследва силата за удържане на паметовите следи в условия на интерферираща дейност. Анализират се грешките, появяващи се във вид на парафазии (наблюдават се при локални поражения на речевата зона в лявото полукълбо (при десноръките):
литерални парафазии – замяна на звукове или срички; в основата и са сензорни и моторни нарушения на речта.
вербални парафазии – замяна на близки по смисъл думи или съединяване на отделни елементи в една дума (контаминации); в основата и са мнестични и семантични нарушения на речта;
персеверации (повторения),
конфабулаторни елементи (въведения на нови думи) и др.
Инструкция: Аз ще ти кажа два пъти по три срички. От теб се иска да ги запомниш и да ги повториш след мен. След като ги повториш, след известно време когато ти дам сигнал, от теб се иска да кажеш първата група срички.
вес-род-шар
сон-луч-пар пауза 5 сек. вес-род-шар;
дом-век-мир-сад
дим-сок-кот-зал пауза 5 сек. дом-век-мир-сад
Повторение на серии от трисрични думи в условие на интерференция:
кет-лаш
лец-тиз пауза 5 сек. кет-лаш
лив-зук-тал
бун-шом-гиз пауза 5 сек. лив-зук-тал
рел-цис-кет-лаш
лец-бун-гис-тал пауза 5 сек. рел-цис-кет-лаш
Източник: Л. И. Вассерман, С. А. Дорофеева, Я. А. Меерсон. Методы нейропсихологической диагностики. Практическое руководство. Издательство „Стройлеспечать“ Саанкт-Петербург, 1997.
Методика скрининг за дислексия – текстов...
Невропсихологически методики за изследв...
Русия(т) ке ни спАси (Гущер-ова)
ТУРСКАТА ТЕМА В ТВОРЧЕСТВОТО НА МОЦ...