Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
21.04.2015 22:41 - Единственото ново нещо под слънцето
Автор: bogolubie Категория: Други   
Прочетен: 623 Коментари: 0 Гласове:
0



 http://pravoslaven-sviat.org/2015/04/19/%D0%B5%D0%B4%D0%B8%D0%BD%D1%81%D1%82%D0%B2%D0%B5%D0%BD%D0%BE%D1%82%D0%BE-%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%BE-%D0%BD%D0%B5%D1%89%D0%BE-%D0%BF%D0%BE%D0%B4-%D1%81%D0%BB%D1%8A%D0%BD%D1%86%D0%B5%D1%82%D0%BE/

Единственото ново нещо под слънцето

Април 19, 2015 in БеседиНачална страница

Автор : митр. Иеротей Влахос

image

 

Свети Йоан Дамаскин казва, че Христос е „единственото ново нещо под слънцето”. Нека разгледаме два въпроса относно това.

 

Първо, Христос е единственият нов човек в историята след създаването на света. Бог създаде умните духове – ангелите, след това създаде сетивния свят и накрая човекът, който бе венец на цялото творение. Оттогава всичко се повтаря, нищо не е ново. „Единственото ново нещо под слънцето” е Богочовекът Христос, тъй като божествената природа се съедини с човешката и ипостас на човешката природа стана Логоса, второто лице на Света Троица.

 

Вторият момент е, че начинът, по който Христос бе заченат беше нещо ново за човечеството. След падението на Адам и Ева зачеването и раждането на всеки човек е свързано с удоволствието и болката. Всяка жена зачева с удоволствие и ражда с болка и труд, които са резултат от падението.

 

Но зачеването и раждането на Христос преодоля тази връзка между удоволствието и болката. Богородица зачена от Светия Дух без семе и следователно без удоволствие, тя забременя без труд и роди Христос без болка и родилни мъки. Разбира се, по-късно когато беше до Кръста тя вкуси болката, защото не я беше вкусила в раждането. Въпреки това, зачеването и раждането на Христос без мъки и болка е ново нещо, появило се в човечеството.

 

Това ново нещо с двата му конкретни израза може да бъде преживяно и от човек, който е свързан с Христос. Христос е Богочовек, а хората чрез Неговата сила могат да станат богоподобни и да достигнат до обожение, както виждаме в живота на светците. Христос бе заченат без да причинява удоволствие и болка на Богородица и християните чрез свободното взаимодействие с енергията на Христос също могат да преодолеят изкушенията на удоволствието и болката.

 

Ако наблюдавате съвременното общество ще откриете, че по-голяма част от хората живеят под властта на два големи звяра, а именно удоволствието и болката. Под удоволствие се разбира блаженството и целия хедонистичен начин на живот, на който се наслаждава модерния човек. Под болка се разбира болката, болестта и смъртта, от които страдаме.

 

Един учен пише, че психоанализата е плод на Запада в стремежа му да разбере как е възможно човек да изпита удоволствие, щастие и удовлетворение, като в същото време изпитва и болка в живота. Цялостният отговор на този въпрос ни е даден в мъдростта на отците.

 

Когато човека бил създаден от Бога, той е нямал удоволствие и болка, както анализира св. Максим Изповедник, те са резултат от падението. Оттогава съществува връзка между удоволствието и болката. Всяко удоволствие носи болка и опитът на човека да преодолее болката носи нова болка и това се превръща в порочен кръг.

 

Един пример за това е склоността на хората към пристрастяване с вещества-наркотици. Младите хора чувстват болка от ситуацията, с която се сблъскват в тяхната околна среда, те се опитват да я преодолеят чрез временно удоволствие, използвайки пристрастяващи субстанции, но това причинява нова болка, живота им става трагедия и не могат да преодолеят порочния кръг на удоволствието и болката.

 

Отците на Църквата показват пътя, по който можем да преодолеем двойната връзка между удоволствието и болката. Свети Максим Изповедник учи, че човек е изправен пред две изкушения. Едното от тях е принудително, а второто доброволно (първото е болката, а второто е удоволствието-бел. прев.), тъй като никой не иска болестта, болката и смъртта. Ние трябва да се въздържаме от неволното изкушение и да ненавиждаме волното изкушение, но когато то дойде ние трябва да го приемем с вяра и търпение, защото това е начина, по който съзнателното удоволствие се лекува. Доброволното приемане с вяра на принудителната болка лекува съзнателното удоволствие.

 

Ето защо, на празника Благовещение нашата Богородица ни показва, че въплъщението на Христос е начало на божествената икономия, защото Христос е „единственото ново нещо под слънцето”. След въплъщението на Христос няма нищо ново, всичко е старо. Който иска да стане нов трябва да е свързан с Христос, Който „обновява тварите”, защото това е начина да се претворим, да се освободим от порочния кръг на удоволствието и болката и да се обожим.

 

превод от английски

източник: http://www.johnsanidopoulos.com/




Гласувай:
0



Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: bogolubie
Категория: Други
Прочетен: 13709254
Постинги: 14720
Коментари: 2351
Гласове: 9367
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031