Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
06.06.2014 21:53 - СКРИТАТА ЗАХАР В ХРАНИТЕ
Автор: bogolubie Категория: Други   
Прочетен: 676 Коментари: 0 Гласове:
0

Последна промяна: 06.06.2014 21:55


 http://www.musclemania-bg.com/skritata-zahar-v-hranite/



Скритата захар в храните image  

 

 

   

Защо толкова много ни харесва захарта?
Още от малки привикваме децата си да хапват много сладки неща, особено бонбони, което им носи приятни вкусови изживявания и те искат да повторят отново и искат повече. Защо толкова много ни харесва захарта? Отговорът на този въпрос ни дават учените от център „Монел” във Филаделфия. Според тях езика има много начини да разпознае сладкия вкус и по-специално това става чрез вкусовите сензори и рецептори. Организмът има сензори за захарта и в червата и панкреаса и те са му необходими, за да регулира нивото на кръвната захар. Те, отчасти са виновни за нашата пристрастеност към сладкото.

Дори и да избягвате всякакви захарни изделия, твърде вероятно е да консумирате повече захар отколкото си мислите – тя често се крие в много храни, за които дори и не подозирате.

Голяма част от производителите на храни добавят различни видове прости захари, за да увеличат трайността на продукта си или да подобрят неговите вкусови качества. Това обаче несъмнено прибавя още калории към закуската, обяда или вечерята ви.

Обществена тайна е, че в храната, която ядем всеки ден има „скрита захар“. Поради тази причина днес ние ще разгледаме колко захар има в някои от най-консумираните храни от нас, по време на разнообразна и здравословна диета, когато се храните с  храни като тези:

• 2 малки супени лъжици плодов конфитюр = 5 грама захар
• 1 чаша нискомаслено замразено кисело мляко (yogur) = 27 гр захар
• 30 грама трици от житни растения = 6 грам захар
• 1 чаена чаша кисело мляко = 17 грама захар
• 1/8 от пица със сирене с 30 см. в диаметър = 3 гр захар
• 1 средно голям кроасан = 7 грама захар
• 1 супена лъжица кетчуп = 3,5 грама захар
• 1 кренвирш = 2,5 грама захар

Както виждате, много е лесно да се добавят още 50 грама захар към дневното ви меню, благодарение на тези храни, и ако към тях прибавим и консумацията на безалкохолни напитки, бонбони или трапезна захар (която върви със сутрешното кафе или чай) бързо попадате в излишък с повече от 10% от дневните калории.

Световната здравна организация препоръчва консумацията на не повече от 10% захари от дневния прием на калории. По този начин, ако човек консумира средно 2000 калории на ден, приемът на захари не трябва да надвишава 200 калории, което се равнява на около 50 грама или 12 чаени лъжици захари на ден. Звучи ви напълно достатъчно? Но ако обърнете внимание на съставките в любимата си безалкохолна напитка, ще забележите, че в 330 мл от нея се съдържат около 40 грама захари, което се равнява на 10 чаени лъжици захар.

image

Кои са най-популярните храни със скрита захар в тях?!?
image МНОГОЗЪРНЕСТИ БЛОКЧЕТА С ЯДКИ
Ако смятате, че сладките блокчета с много семена и ядки са диетичен избор за закуска или за засищане на апетита през деня, жестоко се лъжете. Повечето от тези продукти са заредени с изключително много захар. Те може и да съдържат здравословни фибри, ядки и семена, но също така са богати на различни видове захар. Някои от тях съдържат до 12 г захар на порция от 30 грама!
image ЗЪРНЕНИ ЗАКУСКИ
При следващото пазаруване в магазина хвърлете един бърз поглед на хранителния състав на вашата любима сутрешна зърнена закуска. Няма как да не забележите сериозното количество захар в състав й.

Класическият корнфлейкс съдържа около 5 до 7 грама захари на 100 грама, което прави половин лъжичка захар на порция от 50 г. За разлика от него другите „здравословни” богати на фибри зърнени закуски могат да съдържат над 5 грама захари на порция. Най-сладките зърнени закуски – любими на много деца и възрастни – съдържат до 34 г. захари на 100 г. Прибавете към всичко това и допълнителната захар, с която овкусявате своята закуска, и ще получите една истинска „калорийна бомба”.
image ХЛЯБ
Някои хлябове (както пълнозърнести, така и бели) съдържат до една чаена лъжица захар на филия. Затова никога не забравяйте да прегледате етикетапреди да изберете какво ще купите.
image ДОМАТЕН СОС
За да се намали киселия вкус на доматите, производителите на доматен сос често прибавят в него немалко количество захар. В някои доматени сосове и кетчупи се съдържат огромни дози захар – до 1/3 от общия обем на продукта. Затова следващият път, преди да посегнете към първия на щанда кетчуп или лютеница, прочетете добре неговото описание и състав преди да го купите – една супена лъжица доматен сос може да съдържа до 4 грама захари.

image ПЛОДОВИ МЛЕКА
Любимата закуска или обяд в офиса може би е всъщност троянският кон в диетата ви. Повечето хора предпочитат овкусени кисели млека, без да осъзнават, че в тях се съдържа добавена захар. Някои марки подсладени млека съдържат до 20 грама (или 5 чаени лъжици) захар на порция. Ето защо диетолозите препоръчват да се ориентирате към натуралните кисели млека и ако желаете сладък вкус, да добавите пресни плодове или мед.
image ДРЕСИНГИ ЗА САЛАТИ
Несъмнено ще останете изненадани, когато разберете колко много захар има в готовите салатни дресинги и сосове. А най-голямата опасност за фигура крият нискомаслените – производителите премахват мазнините от дресинга, но добавят значителни количества захар и сол – за да подобрят вкуса му. Най-здравословният вариант е да се придържате към сосове за салата собствено производство, приготвени от малко зехтин, свеж лимонов сок или балсамов оцет в комбинация с ароматни подправки.
image ФАСТ ФУУД
Едва ли за някой е изненада, че храните във веригите за бързо хранене също са включени в този списък. В действителност те съдържат значителни количества от почти всички вредни елементи на съвременния начин на хранене: сол, нездравословни мазнини, т.нар. празни калории и захари. Оказва се, че голяма част от хамбургерите, пържените картофи и дори салатите съдържат завидни количества скрита захар.

Намалете приема на преработени храни, и се научете да откривате скритата захар в храните, защото това е от ключове значение, ако искате да понижите приема на прости въглехидрати в диетата си, а и както знаем тези въглехидрати, могат значително да навредят на здравословното ви състояние и на тялото ви.

За какво да внимавате, когато сте в супермаркета и пазарувате за бърза вечеря пред телевизора?
Оглеждайте се за съставки като царевичен сироп (от царевично нишесте), фруктоза (от плодовете), лактоза (от млякото), малтоза (от ечемика), плюс декстроза, сорбитол, малтодекстрин, концентриран плодов сироп и сукроза. Тези съставки са само други имена за захар. Не е проблем да ядете готови ястия, но да не е всяка вечер – и се опитайте да избирате тези с по-ниски нива на захар. Трябва да имате в предвид, че чаена лъжичка захар се равнява на около 4г, така че разделете тази крайна сума на четири и ще получите колко чаени лъжички захар съдържа.

Съдържанието на натурална захар се брои като въглехидрати. Ако количеството захар не е посочено отделно на опаковката, трябва да проверим въглехидратите в грамове. Храните, богати на фибри, помагат на тялото да преработва и съответно да усвоява захарта по-бавно. Изяждането на една ябълка води до по-постепенен отговор на кръвната захар в сравнение с изпиването на една подсладена напитка.

Истината за етикетите на храните със скрита захар в тях!
Етикетите ни показват грамажа, но не различават натуралната захар като фруктозата в плодовете от изкуствено добавената такава. Често практикуван от фабриките трик при преработените храни е да използват повече от един вид захар, за да не показват, че тя е водещата съставка. На етикетите компонентите са изписани в последователност, зависеща от количеството им в продукта.

Производителите могат да избегнат посочването на захарта като една от първите съставки и най-често изброяват всеки вид захар отделно по-назад в списъка. За да избегнем това, е важно да проверяваме етикетите за общото количество захар.

Колко захар на ден е препоръчително да консумират двата пола?
Препоръчаното количество добавена захар дневно при жените е 50 g, а при мъжете 70 g, като много храни далеч надвишават 10 на сто от дневния прием на енергия, необходима на тялото ни, казват от Европейската агенция за безопасност на храните.

След като знаеш какво трябва да е количеството захар в твоята диета и кои храни колко захар имат, мислиш ли, че днес си прекалил с дневната си доза захар?



Тагове:   захарта,


Гласувай:
0
0



Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: bogolubie
Категория: Други
Прочетен: 11544789
Постинги: 14718
Коментари: 2344
Гласове: 9288
Архив
Календар
«  Септември, 2020  
ПВСЧПСН
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930