Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
21.02.2014 22:21 - ПОДРОБНОСТИ ОТНОСНО АРЕСТ ЗА 24 ЧАСА
Автор: bogolubie Категория: Други   
Прочетен: 583 Коментари: 0 Гласове:
0



Полицейско задържане за 24 часа

http://www.sokolnedkov.bg/policeisko-zadurjane/


21фев "14
Полицейско задържане за 24 часа
Автор: адв. Сокол Недков
0 comments

Полицейското задържане е част от правомощията на полицейските органи, предвидени в Закона за министерството на вътрешните работи. Самото задържане представлява принудителна административна мярка по смисъла на чл. 22 от Закона за административните нарушения и наказания. Принудителните админситративни мерки се прилагат в предвидените от закона случаи, като акт на държавна принуда от органите на изпълнителната власт. Тези административно-правни средства за принуда се характеризират като държавна дейност.

Законови основания за полицейско задържане
Предвидени са в чл. 63 вр. чл. 64 от ЗМВР, като основанията за задържане на лице са следните:
Полицейските органи могат да задържат лице:
1. за което има данни, че е извършило престъпление;
2. което след надлежно предупреждение съзнателно пречи на полицейски орган да изпълни задължението си по служба;
3. което показва тежки психични отклонения и с поведението си нарушава обществения ред или излага живота си или живота на други лица на явна опасност;
4. малолетен нарушител, който е напуснал своя дом, настойник, попечител или специализирана институция, където е бил настанен;
5. при невъзможност да се установи самоличността му в случаите и по начините, посочени в чл. 61, ал. 2;
6. което се е отклонило от изтърпяване на наказанието лишаване от свобода или от местата, където е било задържано като обвиняем в изпълнение на разпореждане на полицейски орган или на орган на съдебната власт;
7. обявено за международно издирване по искане на друга държава във връзка с неговата екстрадиция или в изпълнение на Европейската заповед за арест;
8. в други случаи, определени със закон.

За задържането на лице полицейският орган издава Заповед, която представлява индивудуален административен акт, тъй като непосредствено засяга права и законни интереси на задържаното лице. Ограничава се правото на свободно придвижване, като не следва да се ограничават други права. Срокът за задържане не може да бъде по-дълъг от 24 часа.

Задържаното лице има право на адвокатска защита от момента на задържането и незабавно. За задържането съответният орган е длъжен незабавно да уведоми лице, посочено от задържания. Когато задържаното лице не владее български език, то незабавно се информира за основанията за задържането му на разбираем за него език.

Сългласно закона задържането може да се обжалва и незабавно /касае се за обжалване на фактическото полицейско задържане/, преди изтичането на 24 часовото задържане. Правото за обжалване на задържането, преди изтичането на срока на задържане и предвиденото незабавно произнасяне на съда, съгласно чл. 63, ал. 4 от ЗМВР е в съответстиве с предвиденото в чл. 5, т. 4 от Европейска конвенция за защита на правата на човека и основните свободи, а именно: Всяко арестувано или лишено от свобода лице има право да обжалва законността на неговото задържане в съда, който е задължен в кратък срок да се произнесе; в случай, че задържането е неправомерно, съдът е длъжен да нареди незабавното освобождаване на задържаното лице. За съжаление не е предвиден и регламентиран процесуален ред и компетентност за упражняване на това право, поради което същото се явява привидно и формално съществуващо, а това от своя страна може да доведе единствено до удължаване на срока за обжалване по административно-правен ред, по правилата на чл. 140, ал. 1 АПК. Въпреки това, обаче и предвид оскъдната съдебна практика, смятам че фактическото задържане би могло да се обжалва, позовавайки се пряко на чл. 5 от ЕКПЧ вр. чл. 63, ал. 4 от ЗМВР и предвид практиката на ЕСПЧ, съгласно която, когато във вътрепното законодателство на държава, ратифицирала конвенцията, не е предвиден ред за осъществяване на права, гарантирани от нея, се прилага най-близкият процесуален ред. Но така или иначе предвиден процесуален ред за обжалване на фактическото задържане, няма.

Остава възможността за обжалване на задържането, след приключването му, вече като индивидуален административен акт, т.е. по отношение законосъобразност на административния акт, а не на фактическото задържане.
Заповедта подлежи на обжалване по отношение на неговата законосъобраязност по съдебен ред. /чл. 145 АПК/. Съдът може да обяви нищожността на оспорения административен акт, да го отмени изцяло или отчасти, да го измени или да отхвърли оспорването /чл. 172 АПК/. Оспорването на административния акт се реализира пред съответния административен съд, чрез органа по издаване на оспорения акт. Същата може да се атакува при наличие на порок, отнасящ се до /чл. 146 АПК/:
1. липса на компетентност;
2. неспазване на установената форма;
3. съществено нарушение на административнопроизводствени правила;
4. противоречие с материалноправни разпоредби;
5. несъответствие с целта на закона.

Отмяната на акта от съответния съд е основание за търсене на обезщетение по Закона за отговорността на държавата и общините за вреди. Държавата и общините дължат обезщетение за всички имуществени и неимуществени вреди, които са пряка и непосредствена последица от увреждането, независимо от това, дали са причинени виновно от длъжностното лице. /чл. 4 от ЗОДОВ/
Етикети:
адвокат при полицейско задържане
задържане за 24 часа
обжалване на полицейско задържане
полицейско адържане
принудителна административна мярка
чл. 63 змвр 


Тагове:   арести,   за 24 часа,


Гласувай:
0



Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: bogolubie
Категория: Други
Прочетен: 13704839
Постинги: 14720
Коментари: 2351
Гласове: 9367
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031