Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
12.11.2013 16:20 - 22 сеп 2013, 19:43, 6497 прочитания Турски инвеститор купува "Бургаски корабостроителници"
Автор: bogolubie Категория: Други   
Прочетен: 326 Коментари: 0 Гласове:
0



www.capital.bg/biznes/kompanii/2013/09/22/2146135_turski_investitor_kupuva_burgaski_korabostroitelnici


Години след като "Бургаски корабостроителници" почти спря работа и огромният му терен бе предлаган активно на купувачи, такъв явно е намерен. Контролираното от Васил Божков дружество ще стане турска собственост, а хазартният бос ще се раздели с поредна своя компания.

Пръв за сделката с турския инвеститор съобщи бургаският сайт flagman.bg, като се позова на информация от участник в преговорния процес между страните. Официално потвърждение на новината няма, но за подготвяна смяна на собствеността подсказва дневният ред на извънредното общо събрание в дружеството, свикано за 30 октомври, както и назначението на прокурист, който да ръководи дейността до смяната на ръководството. Неназованият купувач ще плати 120 млн. евро за 700 дка земя и сгради в индустриалната зона на южния бряг на Бургас, става ясно от информацията в сайта.

Според последна информация в търговския регистър от 2011 г. собственик е бившото работническо-мениджърското дружество "Бургаска корабостроителница", което е свързана с хазартния бос Васил Божков. Компанията приватизира 80% от корабостроителницата през 2000 г. срещу 700 хил. долара. Към средата на миналата година основни собственици са кипърското "Занзи холдинг" (с 57%) и самият Божков като физическо лице (с 35.7%). Въпреки законовото задължение липсва финансов отчет за миналата година с актуална информация. Според ДАКСИ в дружеството са осигурени около 150 души.

Ръководство от Турция

Решението за свикване на извънредно общо събрание в корабостроителницата е взето на заседание на съвета на директорите, проведено на 18 септември. Двадесет дни по-рано в дружеството като прокурист влиза 38-годишната Антоанета Съчмалиева, която има правомощие да ръководи дейността, да се разпорежда с активите на компанията, да наема и да уволнява служители. На предстоящото събрание на акционерите ще бъде извършена смяна в ръководството на корабостроителницата, като досегашните членове на борда на директорите Кристалина Григорова, Румяна Маринова и Илиян Хлебаров ще бъдат заменени от турските граждани Салих Токдаш, Айхан Йълдъръм и Кенан Гюнеш, които нямат друг регистриран бизнес в България.

Последните по-големи промени в собствеността на компанията бяха извършени преди 13 години. Основаното преди 65 години държавно дружеството "Бургаски корабостроителници" бе приватизирано срещу 700 хил. долара и ангажимент за новия му собственик да инвестира 7.745 млн. долара в подобрения. През 2003 година държавата продаде и от останалите 19% от дружеството срещу компенсаторни инструменти през борсата. Почти веднага след приватизацията на корабостроителницата в ръководството й влезе приближеният до Васил Божков мениджър Орлин Хаджиянков. Той бе и председател на съвета на директорите в "Занзи холдингс БГ" ЕАД, собственост на кипърската офшорка "Занзи холдинг", която е най-големият собственик в корабостроителницата.

Продажбите на активи вече са в ход

Представител на продавача не бе открит за коментар по подготвяната продажба на бургаското дружество. Видна от движението по делата му в имотния регистър е сериозната активност по продажба на земи и сгради през тази година. От април до август корабостроителницата е изгубила няколко имота заради дългове. Най-голямата продажба, осъществена чрез съдия-изпълнител, е на обособен парцел от 123 дка промишлен терен ведно с всички направени по него подобрения, включително кейова стена. Купувач е бургаското дружество, занимаващо се с посредничество при сделки с недвижими имоти, "Ел Си енерджи".

Така от притежаваните от корабостроителницата грубо около 700 дка земи и сгради остават още 560 дка, които също са обособени като парцел. По думите на специалист от бранша, който познава терена, той може да бъде използван основно за товаро-разтоварна и кораборемонтна дейност. Тоест бъдещият нов собственик е ограничен в това, което може да направи с придобивката. Иначе според устройствения план на Бургас зоната е със смесен статут и позволява изграждането на логистични сгради, шоурумовe и търговски обекти. Тя обаче е в индустриалната част на града, близко е до ромска махала, така че появата на мол или жилищен комплекс е малко вероятна.

По данни от отчета за 2011 година "Бургаски корабостроителници" притежават активи за 29.3 млн. лв., като от тях активи за 15.8 млн. лв. са ипотекирани по кредити към Първа инвестиционна банка. От имотния регистър става ясно, че обезпеченията не са премахнати, което означава, че или купувачът ще поеме кредита и тежестите, или ще го погаси и ще вдигне ипотеките.

През последните години дружеството трупа загуби заради липсата на поръчки, а работници се оплакват от забавяне на заплати.
 Продажби и несъстоятелност
 в групата

По подобен на "Бургаски корабостроителници" начин се разви съдбата и на други бивши държавни компании, които са или бяха под контрола на Васил Божков. През април той се раздели с "ПСТ холдинг" (основната му пътностроителна фирма), като той бе придобит от дружество, свързано с Първа инвестиционна банка. Предстои да стане ясно какво ще се случи с друго предприятие под негов контрол -  "Инфра холдинг", бившето "Железопътна инфраструктура холдингово дружество", което консолидира дейността на 9 дружества, повечето от които са в несъстоятелност. В процедура по фалит са и фирми като "Мостстрой" и "Национален хиподрум". Така българският бизнес на Божков остава концентриран в хазарта - "Еврофутбол", "Евробет" и казина, като има и няколко други дружества - хотел "Рила" и "Трансимпекс".



Гласувай:
0
0



Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: bogolubie
Категория: Други
Прочетен: 11355318
Постинги: 14710
Коментари: 2337
Гласове: 9227
Архив
Календар
«  Юли, 2020  
ПВСЧПСН
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031