Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
18.09.2013 15:03 - МИРОВАРЕНЕТО В БЪЛГАРСКАТА ПРАВОСЛАВНА ЦЪРКВА
Автор: bogolubie Категория: Други   
Прочетен: 683 Коментари: 0 Гласове:
0



МИРОВАРЕНЕТО В БЪЛГАРСКАТА ПРАВОСЛАВНА ЦЪРКВА
Версия за печат
Автор:   Александра Карамихалева
 
http://www.pravmladeji.org/node/1014

За времето на Първото и Второто българско царство не са засвидетелствани случаи на освещаване на миро от Българската църква. През този период светото миро се получавало от Константинополската (Вселенска) патри­аршия. През ХIV в., когато отношенията между българс­кия патриарх Йоаким III и патриарх Калист I (+1363) се влошили, Константинополската църква преустановила изпращането на миро. Тогава Българската църква за­почнала да се снабдява с чудотворното благоуханно ми­ро, изтичащо от мощите на св. Димитър Солунски и на св. Варвара.

През епохата на османското владичество гръцките владици, които управлява­ли българските епархии, се снабдявали със свето миро от Вселенската патри­аршия. На 28 февруари 1870 г. излезнал историческият ферман на султан Аб­дул Азис, с който била призната самостойността на Българската църква като екзархия. По силата на глава 7 от фермана Църквата ни трябвало да получа­ва свето миро от Цариградската патриаршия, но схизмата, наложена две го­дини и половина по-късно, направила невъзможно изпълнението на това изис­кване.

До вдигането на схизмата неофициално получаваме свето миро от Руската (за първи път миро донася екзарх Антим I през 1879 г.), Румънската и Сръбс­ката църква. След вдигането на схизмата (22 февруари 1945 г.) по време на официалното посещение на главата на Българската църква екзарх Стефан в Цариград (между 23 октомври и 6 ноември 1945 г.) Вселенският патриарх Ве­ниамин дарява на Българската църква 10 литра свето миро в специален съд, наречен “алабастър”. През 1949 г. Румънският патриарх Юстиниан изпраща в дар на БПЦ 5,5 литра свето миро.

С вдигането на схизмата и възстановяването на автокефалията Българската православна църква възстановява своето право сама да приготвя свето ми­ро.
ПЪРВО МИРОВАРЕНЕ



На 6 април 1950 година, Велики четвъртък, автокефалната Българска пра­­­вославна църква за първи път от учредяването си вари и освещава свето ми­­­ро за своите религиозни нужди. Значението на това събитие и интересът  са огромни.

Правото да приготвя и освещава св. миро имат само автокефалните църк­­­ви. След като Българската православна църква през 1945 г. чрез специален томос е призната за автокефална от Църквата-майка  Вселенската патриар­­­шия, БПЦ добива и правото сама да освещава миро.

Подготовката за мироваренето е възложена на специална комисия, в коя­­­то освен духовници са включени и инженер-химик и аптекар. Както свидетел­­­ства тогавашният началник на Богослужебния отдел към Светия Синод ар­­­хим. Николай (ЦВ бр. 14-15, 1950), съдействие на комисията оказват и реди­­­ца официални лица и институции. Благодарение на тях много от трудностите по набавянето на необходимите материали са преодолени и няколко дена пре­­­ди Цветница цялата предварителна работа е свършена.

 На 3 април, Велики понеделник, след светата Литургия на преждеосвете­­­ните Дарове, наместник-председателят на Светия Синод Негово Високопреос­­­вещенство Врачански митрополит Паисий, придружен от високопреосвещени­­­те членове на Светия Синод в пълен състав, както и от намиращите се в Со­­­фия епископи и свещенослужители, облечени в пълно свещено одеяние, из­­­лизат от централния олтар на ПКСХП “Св. Александър Невски” и в лития се отправят към притвора.

Притворът, където е определено да стане мироваренето, е празнично ук­­­расен със светлини, килими, цветя и зеленина. Там наместник-председате­­­лят в съслужение с архиереите отслужва водосвет, прочита специална мо­­­литва и след кратко слово поръсва веществата и съсъдите за мироваренето и присъстващия многоброен народ. Техническите лица изливат в специален мироварен котел бяло чисто гроздово вино с разтворените в него ароматни треви, корени и кори и чист зехтин с разтворени в него благовонни смоли. След това наместник-председателят саморъчно включва нагревателя на ми­­­роварния казан в електрическата мрежа и съгласно чина на мироваренето за­­­почва четенето на Новия Завет. Останалите архиереи и свещеници продължа­­­ват един след друг да четат свещения текст и да бъркат варивото със специ­­­ални гребла. Целият процес е внимателно следен и напътстван от вещите ли­­­ца.

По стените на притвора са зографисани образите на св. патриарх Евти­­­мий, св. Йоан Рилски, св. Гавриил Лесновски, св. Климент Охридски и тези закрилници на българския род, просияли по родната ни земя, сякаш благос­­­лавят това свещенодействие и участват в него.

Мироваренето продължава до Велика сряда включително при постоянното стечение на духовенство и миряни. В сряда привечер наместник-председате­­­лят на Светия Синод Врачански митрополит Паисий собственоръчно сипва във вече свареното и прецедено миро благовонните етерични масла: розово, босилково, лавандулово, исопово, естрагоново и др.

Свареното миро възлязло на 120 литра, които влели за съхранение в спе­­­циални съдове  конкуми, седем на брой.

На Велики четвъртък преди св. Литургия от централния олтар към притво­­­ра в лития се отправят високопреосвещените: Врачански митрополит Паисий и Пловдивски митрополит Кирил, преосвещените епископи: Драговитийски Ха­­­ритон, Левкийски Партений, Смоленски Тихон и Стобийски Пимен, гл. секре­­­тар на Св. Синод архим. Йона и много свещенослужители в пълно богослужеб­­­но облачение. При пеенето на “Благословен еси, Христе Боже наш” те прена­­­сят конкумите на проскомидията. По време на Великия вход седемте конку­­­ма, начело с алабастъра, съдържащ подареното от Църквата-майка през 1945 г. свето миро, са носени след светите Дарове и са поставени на специ­­­ална маса до светия Престол.

Освещаването на мирото според установения ред става след възгласа “И даждь нам единым усты”. Тогава отварят съдовете с мирото, наместник-пред­­­седателят го благославя и при гласното четене на установената коленопрек­­­лонна молитва освещава мирото. След това във всеки съд с новоосветено ми­­­ро вливат по малко от старото, за предаване приемствеността на благодатта на Светия Дух, излята някога в деня на Петдесетница върху апостолите и предавана по силата на апостолската приемственост до наши дни.

След слово за светото миро, произнесено от Врачанския митрополит Паи­­­сий, и отпуст с тържествена лития светото миро е отнесено в миротеката на Светия Синод за съхранение.

Съставянето на чина на мироваренето е възложено от Светия Синод на Левкийския еп. Партений, който, с кратко прекъсване, изпълнява длъжност­­­та “викарий на Софийския митрополит” от 1945 до смъртта си през 1982 г. Той съставя чина въз основа на съществуващите мироварни чинове на Все­­­ленската, Руската и Румънската патриаршия. Това чинопоследование е одоб­­­рено от Светия Синод, утвърдено за практиката на БПЦ и се използва и до днес.

ВТОРОТО МИРОВАРЕНЕ


Става през 1961 г., след като през 1953 г. Св. Синод на Българската пра­­­вославна църква свиква на 8 май църковно-народен събор, на който се възс­­­тановява патриаршеското достойнство на родната Църква и за патриарх е из­­­бран Пловдивският митрополит Кирил.

Решението за това мироварене Св. Синод взима на свое заседание на 16. 02. 1961 г. Задачата за набавянето на многобройните необходими вещества и цялостната подготовка на събитието Св. Синод възлага на комисия с предсе­­­дател Левкийския еп. Партений, викарий на Софийския митрополит, и члено­­­ве: архим. Василий, началник-отдел “Богослужебен” и завеждащ Синодална­­­та мирохранителница, инж. Захари Попов, химик и фармацевт, и Николай Сеи­­­зов, началник на Синодалната канцелария. Комисията, като проучва многове­­­ковната традиция и тогавашните практики на Руската, Сръбската и Румънска­­­та православна църква, успешно се справя с подготовката на мироваренето.

На Неделя Кръстопоклонна след отслужването на света Литургия в Сино­­­далния параклис “Св. цар Борис” архиереите от намаления състав на Светия Синод: Врачански Паисий, Варненски и Преславски Йосиф, Старозагорски Климент и Сливенски Никодим, придружавани от духовенство и богомолен на­­­род, слизат в мирохранителницата в приземния етаж точно под параклиса. Там митрополит Паисий в съслужение с архимандритите Горазд и Василий и при молитвеното и певческо участие на всички присъстващи отслужва малък водосвет и поръсва със светена вода всички мироварни вещества, съсъди и съоръжения.

Според описа, който дава архим. Василий (Трингов) (ЦВ бр. 18, 1961) за мироваренето са набавени 32 съставки, основната от които е чистият масли­­­нен елей, към който се прибавя чисто гроздово бяло вино, за да не загаря зехтинът при варенето. Останалите вещества, които се влагат в мирото, са различни ароматни смоли, треви, корени, кори, етерични масла и есенции. Виното, подсилено с чист спирт, служело и за разтворител за билките, за да се получи от тях ароматичен извлек. Трите седмици  от Неделя Кръстопоклон­­­на до Цветница, всъщност са необходими за получаването на този извлек и за разтварянето на стритите на прах смоли в зехтина.

В навечерието на Цветница през 1961 г. десният параклис в притвора на Патриаршеската катедрала е окончателно подреден за започването на миро­­­варенето. В малката южна ниша са подредени в полукръг осемте конкума. На маси в извивката в източната стена на параклиса са подредени съсъди с ми­­­роварните материали. В средата е поставен столитровият мироварен казан с електрически нагревател. В западната страна върху нисък подиум е поста­­­вен аналой със светото Евангелие. Между казана и аналоя  свещник, както и друг аналой, за да се подпишат всички участвали в мироваренето клирици.

На Велики понеделник малко преди началото на св. Преждеосвещена ли­­­тургия камбаните на “Св. Александър Невски” зазвъняват, за да посрещнат идващите от Синодалната палата към храма архиереи начело с Негово Све­­­тейшество Българския патриарх Кирил. Архиерейският сонм е посрещнат пред храма от мироварната комисия, а вътре в храма  от многобройните при­­­състващи клирици и богомолен народ. След отпуста на Литургията при пеене­­­то на тропара на Петдесетница към мироварния притвор в литийно шествие се отправят патриарх Кирил, в мантия и с митра, и всички присъстващи архи­­­ереи, с була, омофори и епитрахили, архимандритите, свещеници, дякони и миряни. В малкия мироварен параклис влизат само служащите клирици. Там светейшият патриарх отслужва специален предмироварен водосвет и след като прочита специална за случая древна молитва, поръсва със светена во­­­да пълния с елей и вино мироварен казан, съсъдите с благовонията и всички съоръжения, прекръства се и включва в контакта електрическия казан. Съг­­­ласно традицията патриархът слага началото на тридневното четене на откъ­­­си (зачала) от светото Четвероевангелие, като прочита  I гл. от Евангелието по Матей. След него по старшинство четат зачала и взелите участие във во­­­досвета митрополити: Врачански Паисий, Старозагорски Климент и Сливенс­­­ки Никодим; епископите:Левкийски Партений, Макариополски Николай и Зне­­­полски Йосиф, като всички се разписват в паметния списък.

До края на тридневното мироварене участие в него взимат повече от 80 столични свещеници, разпределени по четирима, като се сменят на всеки час. Във четенето на Свещеното Писание и бъркането на сместа се включват с нескрита радост и пенсионирани свещеници.

До обяда на Велика сряда Четвероевангелието е прочетено два пъти, след което четат из Деяния апостолски и съборните послания.

През цялото време потокът от миряни, които искат да вземат молитвено участие в това велико събитие за Църквата ни, не секва. Мнозина от тях но­­­сят своя принос от зехтин и ароматни вещества, както в древни времена.

На Велика сряда по обяд мироварната смес е прехвърлена в голям емайли­­­ран съд, за да се охлади и утаи. В късния следобед в мироварната идва Вра­­­чанският митрополит Паисий и като слага епитрахил и омофор, собственоръч­­­но сипва в сварената смес останалите ароматични масла, разтвори и есен­­­ции. Целият храм се изпълва с неповторимото благоухание на новото миро. Веднага след това мирото е изсипано в конкумите. Полученото миро и при то­­­ва мироварене е около 120 литра. Почти всички присъстващи си вземат за спомен от това забележително чинопоследование малки хартиени лентички, потопени в още неосветеното благоуханно миро.

В светата Василиева литургия на Велики четвъртък, оглавена от патриарх Кирил, взимат участие: Врачански Паисий, Старозагорски Климент и Сливенс­­­ки Никодим; епископите: Левкийски Партений, Макариополски Николай и Зне­­­полски Йосиф, шестима архимандрити, храмовото свещенство, в това число и бившият председател на църковното настоятелство на Патриаршеската ка­­­тедрала акад. проф. протопрезвитер д-р Стефан Цанков, представителен сонм от 12 епархийски съветници и предстоятели на столични храмове.

Преди началото на литургията служещото духовенство се отправя в ли­­­тия към мироварния параклис, за да внесат мирохранителните конкуми. В процесия към светия олтар се отправят старшият архимандрит, носещ ала­­­бастъра с цариградското миро, а след него по старшинство  шест двойки све­­­щенослужители, които носят конкумите с новото миро. Поставят алабастъра върху светия Жертвеник, а шесте конкума  на маса поставена от дясно.

При Великия вход патриарх Кирил подава на втория по старшинство архи­­­мандрит алабастъра със св. миро, а на следващите подир него  конкумите с неосветеното миро. След тях тръгват по приетия ред първият архимандрит и първият дякон със светите Дарове. На царските двери патриархът приема алабастъра и го полага върху светия Престол вдясно от антиминса, а конку­­­мите  по три на маси от двете страни на Престола.

След възгласа “И да будут милости...” патриархът благославя трикратно и поотделно отворените конкуми и прочита две осветителни молитви. След то­­­ва влива по малко от светото миро от алабастъра в новоосветеното миро и богослужбата продължава.

След края на св. Литургия благолепна процесия се отправя от храма към Синодната палата. Начело вървят духовниците, които носят съсъдите със светото миро, а след тях  останалият клир и народът. В миротеката алабастъ­­­рът и конкумите с новото миро са поставени на отредените им места.

ТРЕТОТО МИРОВАРЕНЕ


става през 1974 г. при първосветителството на Негово Светейшество Българс­­­кия патриарх Максим, който заема патриаршеския престол през 1971 г. след блажената кончина на патриарх Кирил. Освещаването на мирото се извършва на Велики четвъртък  11 април.

По повод Третото мироварене през 1974 г. архим. Василий (Трингов), тога­­­ва старши ефимерий на Патриаршеската катедрала и завеждащ Синодната мирохранителница, изготвя препис на чина на мироваренето, съставен от Левкийския еп. Партений. Това чинопоследование е издадено в специална книжка с твърди корици, в която са включени и технологична справка за Третото мироварене с наименованията и количеството на използваните при това мироварене материали и репортажната статия за Второто мироварене. Сведенията в нея са с летописен характер и имат за цел да съдействат за ут­­­върждаването на мироварната традиция в БПЦ.

От приложената технологична справка е видно, че използваните вещест­­­ва при това мироварене са 28, в това число са и две специално изготвени от технолога Захари Попов композиции, съдържащи съответно седем аромата и три смоли. При сравнение става ясно, че основните съставки при Второто и Третото мироварене са същите и приблизително в същите количества, но ня­­­кои от ароматите варират.  

Като се има предвид, че количеството елей и вино са приблизително съ­­­щите, както при второто мироварене, можем да предположим, че готовото св. миро също е било около 100-120 литра. В паметната книга за взелите участие в това събитие са се разписали митрополитите: Неврокопски Пимен, Великотърновски Стефан, Доростоло-Червенски Софроний, Пловдивски Вар­­­лаам, Видински Филарет, Ловчански Григорий, Старозагорски Панкратий; пре­­­освещените епископи: Смоленски Тихон, Макариополски Николай, Проватски Антоний, Драговитийски Йоан и свещенослужители. В комисията за мироваре­­­нето влизат преосвещеният Макариополски еп. Николай, архим. Василий (Трингов), архим. Дометиан (Топузлиев, днес Видински митрополит) и двама специалисти. За жалост Третото мироварене не е отразено в църковния пе­­­чат, поради което нямаме сведения как точно е протекло то.

Такива сведения обаче не липсват за

ЧЕТВЪРТОТО МИРОВАРЕНЕ


За него в бр. 18 на ЦВ, 1988 г. е публикувана обширна статия на тогаваш­­­ния главен секретар на Светия Синод архим. Кирил (днес  Варненски и Вели­­­копреславски митрополит). В нея той дава изключително подробно и живо описание на четвъртото мироварене в БПЦ, станало през1988 година. От него разбираме, че подготовката за това мироварене започва още през декември предната година, когато Св. Синод назначава мироварна комисия с председа­­­тел високопреосвещения Ловчански митрополит Григорий и членове  архиере­­­ите: Сливенски Йоаникий, Видински Дометиан, Драговитийски еп. Йоан (тога­­­ва председател на ПКСХП “Св. Александър Невски”), както и архим. Кирил в качеството му на главен секретар и завеждащ мирохранителницата, прот. Станой Андонов, Тончо Попматеев и Николай Тахчиев (началници на отдели в Св. Синод) и инженер фармацевт Николай Ненов. Комисията успява да наба­­­ви всичко необходимо и да почистят съсъдите и мирохранителницата, за да поемат новото миро за съхранение.

На Неделя Кръстопоклонна след отслужването на св. Василиева литургия в Патриаршеската катедрала Негово Светейшество Българският патриарх и Софийски митрополит Максим извършва малък водосвет в мирохранителница­­­та и поръсва материалите и съсъдите, необходими за мироваренето.

На следващия ден надробените на ситно треви и корени са накиснати в бяло вино подсилено със спирт, където престояват до Цветница.

Мироваренето започва на 4 април, Велики понеделник, в храм-паметника “Св. Александър Невски”, след като Видинският митрополит Дометиан е отс­­­лужил Преждеосвещена св. Литургия в съслужение с храмовото духовенст­­­во. Светейшият патриарх Максим в пълно богослужебно облачение отслужва малък водосвет и чете специална молитва, в която призовава Божията благо­­­дат за наченатото дело. При пеене на тропара и кондака на Петдесетница патриархът поръсва мироварните материали и съсъди и влива малко от свете­­­ната вода в мироварния казан. След което при благославянето им от Негово Светейшество в казана изсипват виното и елея.

Първи чете от евангелските зачала патриарх Максим, последван от архие­­­реите: Неврокопски Пимен, Ловчански Григорий, Видински Дометиан, Нюйорк­­­ски Геласий, Проватски еп. Антоний, Драговитийски Йоан, Левкийски Нео­­­фит. В следващите три дни по списък в мироваренето взимат участие над 80 свещенослужители от София.

На Велики вторник към мироварната смес прибавят останалото вино и елей и някои от билковите извлеци. На Велика сряда към обяд, малко преди да се преустанови варенето, в сместа са прибавени и останалите извлеци и разтвореният естествен тамян. Едва след като сварената смес изстива, към нея прибавят и 12 на брой етерични масла, подготвени за целта от инж. Не­­­нов. Мирото е прелято в конкумите и оставено в мироварната.

На Велики четвъртък, 7 април, непосредствено преди св. Литургия алабас­­­търът със свето миро е донесен от синодалната миротека в притвора на Пат­­­риаршеската катедрала от гл. секретар архим. Кирил и протодякон Стефан Марков. В литийно шествие Патриарх Максим, Неврокопски митрополит Пи­­­мен, Великотърновски Стефан, Доростоло-Червенски Софроний, Старозагорс­­­ки Панкратий, Ловчански Григорий, Врачански Калиник, Сливенски Йоаникий, Пловдивски Арсений, Видински Дометиан, Нюйоркски Геласий, преосвещени­­­те епископи: Проватски Антоний, Драговитийски Йоан, Траянополски Илари­­­он, Левкийски Неофит, архимандритите: Горазд, Кирил и Йоан, и служащото свещенство се отправят към притвора, за да внесат в олтара алабастъра и конкумите с новосвареното миро. След това светата Василиева литургия за­­­почва.

Тържественото шествие с пренасяне на мирохранителните съсъди се пов­­­таря и на Великия вход, когато алабастърът и конкумите заедно със светите Дарове са пренесени от жертвеника до светия Престол за освещаването им. Пренасянето им е по реда на чинопоследованието: начело на шествието е алабастърът с драгоценното свето миро, носен от втория по старшинство йе­­­рей, след това конкумите с неосветеното ново миро, след тях са старшият дякон със св. дискос и старшият йерей със св. потир. Негово Светейшество поема алабастъра и го поставя зад мястото на светите Дарове, а конкумите ­ на маса, поставена от лявата страна на св. Трапеза.

Съгласно установения вече чин патриарх Максим извършва освещаването на новото миро, като при това гласно прочита молитвата. В нея светейшият предстоятел се моли от името на цялата Българска православна църква на милостивия Бог да изпрати Своя Свят Дух над това миро, като го направи пе­­­чат на духовно съвършенство за всички, които ще преминат през банята на св. Кръщение, та така да станат “род избран, царствено свещенство, народ свет, люде придобити” (1 Петр. 2:9), които носят в себе си Христа, за да бъ­­­дат обител на Света Троица.

След възгласа на Света Троица Негово Светейшество отново благославя по три пъти всеки конкум и при пеенето на тропара на Петдесетница налива в тях от предишното свето миро от алабастъра.

След литургията под радостния камбанен звън архиереи и свещенослужи­­­тели в тържествено шествие пренасят светото миро в синодалната мирохра­­­нителница, пеейки 44 псалом.


ПЕТОТО МИРОВАРЕНЕ


В заседанието си на 9 февруари 1995 г. (прот. № 9) Св. Синод в пълен състав изслушва доклад на главния секретар б. Нюйоркски митрополит Гела­­­сий, който е и пазител на миротеката и на светото миро, във връзка с налич­­­ното количество свето миро. Констатирано е, че след освобождаването на сградата на Св. Синод от разколническата окупация голямо количество св. миро липсва. По тази причина Св. Синод решава да се извърши неотложно ми­­­роварене и мироосвещаване. Определена е архиерейска комисия под предсе­­­дателството на Ловчанския митрополит Григорий, в която влизат митрополи­­­тите: Нюйоркски Геласий, Неврокопски Натанаил и Врачански Игнатий, както и архимандрит Гавриил, протосингел на Софийската митрополия (днес ­ Ловчански митрополит). Комисията трябва да набави необходимите 31 състав­­­ки за приготвянето на светото миро, с която задача тя се справя в определе­­­ния срок.

Съгласно чина на мироваренето на Кръстопоклонна неделя в патриаршес­­­ката катедрала “Св. Александър Невски” е отслужена св. Василиева литур­­­гия от Негово Светейшество Българския патриарх Максим в съслужение с митрополит Геласий, Траянополския епископ Иларион, патриаршески вика­­­рий, архим. Гавриил и храмовото духовенство.

След това светейшият патриарх Максим, придружен от архиереите и мно­­­жество богомолен народ, при тържествен камбанен звън се отправя към ми­­­ротеката в сградата на Св. Синод. Там Предстоятелят на БПЦ с духовници от­­­служва водосвет и поръсва съставките, както и всички присъстващи христи­­­яни.

Митрополит Геласий прочита отредената молитва за успех преди започва­­­не на важна работа. След това Негово Светейшество се обръща към присъст­­­ващите с отечески благослов и молба, всички вярващи с молитвите си да подкрепят започващото свещенодействие.

Накисват билковите дрожди в спирт и вино, за да престоят така до Цвет­­­ница.

На Велики понеделник сутринта началото на мироваренето е дадено от Не­­­гово Светейшество Българския патриарх Максим и синодалните архиереи, а после в четенето на светото Евангелие и разбъркването на сместа по предва­­­рителен график се включват столични свещеници.

На Велика сряда следобед след изстиването на сместа са добавени пос­­­ледните съставки и мирото е готово за освещаване.

На Велики четвъртък сутринта Василиевата св. литургия в храма “Св. Александър Невски” е отслужена от Негово Светейшество. В съслужението взимат участие високопреосвещените митрополити: Ловчански Григорий, Сли­­­венски Йоаникий, Пловдивски Арсений, Видински Дометиан, Варненски и Преславски Кирил, б. Нюйоркски Геласий, Великотърновски Григорий, Дорос­­­толски и Червенски Неофит, Неврокопски Натанаил, Врачански Игнатий и Траянополски еп. Иларион, патриаршески викарий, архимандритите: Гавриил, протосингел на Софийска св. митрополия, и Авксентий, началник на Култур­­­но-просветния отдел на Св. Синод, храмовото духовенство и много столични свещенослужители.

Светейшият патриарх, архиереите и останалите свещенослужители преди св. Литургия в лития пренасят алабастъра със старото миро от мирохранител­­­ницата на Св. Синод в светия олтар на патриаршеската катедрала, където със същата тържественост са пренесени и съдовете с приготвеното за осве­­­щаване миро. Всички съдове са поставени край жертвеника, където се под­­­готвят св. Дарове за Литургията.

На Великия вход свещеници по двойки, вървейки пред св. Дарове, прена­­­сят алабастъра и конкумите с миро и ги предават на патриарха, който ги пос­­­тавя край светия Престол. След освещаването на св. Дарове и претворяване­­­то им в Христови Тяло и Кръв, съдовете с готовото миро са отворени и при усилното моление на духовенство и миряни Негово Светейшество прочита мо­­­литвата за освещаване на светото миро.

Свещенодействието приключва, като патриарх Максим влива миро от ала­­­бастъра в конкумите, които при това мироварене са осем. Вливането от ста­­­рото миро е символ на апостолската приемственост и връзка с Църквата-май­­­ка  Константинополската патриаршия.

В края на св. Литургия светейшият патриарх в словото си говори за значе­­­нието на този свещен акт в живота на нашата св. Църква и благодари на всички духовници и миряни за участието им в това свещено дело.

След това в литийно шествие всички служили духовници начело с Негово Светейшество пренасят съдовете със светото миро в мирохранителницата на Св. Синод.

ШЕСТОТО МИРОВАРЕНЕ


става по решение на Светия Синод през 2002 г. по вече установената в наша­­­та Църква традиция. И този път началото на мировареното е поставено от Не­­­гово Светейшество Българския патриарх и Софийски митрополит Максим. В това мироварене участие вземат и: Неврокопският митрополит Натанаил, Ловчанският митрополит Гавриил, б. Нюйоркски митрополит Геласий, Траяно­­­полският епископ Иларион, Знеполският епископ Николай, главният секретар на Св. Синод архимандрит Борис, протосингелът на Софийската св. митропо­­­лия архимандрит Йоан.

Освещаването е извършено от Негово Светейшество патриарх Максим на 2 май, Велики четвъртък. На паметната снимка, която са си направили участ­­­ниците в това знаменателно събитие на стълбището на патриаршеската ка­­­тедрала, откриваме лицата на патриарх Максим, Врачански Калиник, Сливенс­­­ки Йоаникий, Пловдивски Арсений, Видински Дометиан, Варненски и Великоп­­­реславски Кирил, Великотърновски Григорий, Неврокопски Натанаил, Русенс­­­ки Неофит, Ловчански Гавриил, б. Нюйоркски Геласий, Адрианополски Евло­­­гий. На преден план са шестте конкума с новоосветеното миро украсени с венци от лозови клонки.

СЕДМОТО МИРОВАРЕНЕ



За седми път Българската православна църква чрез своите йерарси извърши освещаване на свето миро през април 2009 г. Подготовката за мироваренето започна още преди 1-2 години, когато от фирмата “Арома”  София бяха наба­­­вени необходимите благовонни смоли и етерични масла. Консултант по наба­­­вянето, както и при предишните мироварения е специалистът г-н Николай Не­­­нов, инженер-химик от “Българска роза” ЕООД, София.

Непосредствената подготовка на мироваренето бе ръководена от Стобийския епископ Наум, главен секретар на Св. Синод, с участието на архим. Йоан (Стойков), началник на отдел “Богослужебен” и ефимерий на ПКСХП “Св. Александър Невски”. Главните съставки за мирото  елеят и виното, бяха дос­­­тавени от високопреосвещения Неврокопски митрополит Натанаил. Виното и виненият спирт са дарение от  г-н Иван Тодоров от Винарска изба “Тодоров”. Архим. Йоан и г-н Добрин Христов, началник отдел  “Планово-пласментен”, закупиха от аптеки нужните ароматни билки. Надлежният график за почасо­­­во участие на духовници в непрестанното четене на св. Евангелие и разбърк­­­ване на мирото бе подготвен от Софийската света митрополия.

По време на подготовката за мироваренето инженер-фармацевт Никола Не­­­нов направи проба как ще изглежда драгоценното миро и тази проба бе пред­­­ставена в заседанието на Св. Синод в пълен състав през м. април т. г. Всеки архиерей можа да разгледа пробата за светото миро по цвят и да почувства благоуханния аромат. Пробата бе одобрена със задоволство.

На 22 март, Неделя Кръстопоклонна, се положи началото за Седмото миро­­­варене в БПЦ. Св. Василева литургия при молитвеното участие на Негово Све­­­тейшество патриарх Максим бе отслужена в патриаршеската катедрала “Св. Александър Невски” от Негово Високопреосвещенство Неврокопския митропо­­­лит Натанаил в съслужение със Стобийския епископ Наум, Знеполския епис­­­коп Йоан, викарий на Софийския митрполит, Величкия епископ Сионий, рек­­­тор на Софийската духовна семинария, архимандрит Григорий, протосингел на Софийската света митрополия, архим. Йоан (Стойков), архим. Дионисий от Културно-просветния отдел към Св. Синод, храмовото духовенство и софийс­­­ки свещеници.

След св. Литургия патриарх Максим и всички присъстващи архиереи и свеще­­­нослужители се отправиха в литийно шествие към Синодалната палата.  

В миротеката Негово Светейшество извърши малък водосвет и със светената вода бяха поръсени всички необходими материали за предстоящото мироваре­­­не: мироварният казан, дървената лопата за разбъркването на мирото, съдо­­­вете и приготвените материали и съставки за самото миро. След това архие­­­реите собственоръчно накиснаха предварително нарязаните билки в част от бялото вино, зехтина и винения спирт и ги оставиха да престоят така до Ве­­­лики понеделник.

На 13 април, Велики понеделник, Преждеосвещената литургия в Патриар­­­шеската катедрала бе отслужена от Негово Преосвещенство Стобийския епископ Наум в съслужение с архим. Йоан и дякон Иван Иванов. След св. Ли­­­тургия Негово Светейшество патриарх Максим облече архиерейската мантия и в определената за мироваренето южна част на храмовия притвор извърши водосвет и изля от светената вода в мироварния казан. В съслужението взе­ха участие и Неврокопският митрополит Натанаил, Стобийският епископ На­­­ум, Знеполският епископ Йоан, архим. Григорий, архим. Йоан, храмовото духо­­­венство, свещеници и дякони от Софийска епархия. След вливането на под­­­готвените от Неделя Кръстопоклонна бяло вино и зехтин Патриарх Максим включи казана в електрическата мрежа, с което сложи начало на Седмото мироварене в БПЦ. Патриархът пръв разбърка мироварната смес и прочете първото зачало (откъс) от св. Евангелие. Негово Високопреосвещенство Нев­­­рокопският митрополит Натанаил прочете второто зачало. След тях в четене­­­то и разбъркването по старшинство се включиха и всички присъстващи архи­­­ереи, архимандрити и свещеници.                                                   

Оттук нататък в трите поредни дни на мироваренето духовниците, които пред­­­варително бяха заявили своето участие и бяха включени в графика, продъл­­­жиха мироваренето и четенето на св. Евангелие, като се сменяха по двама на кръгъл час до вечерната служба.

На 14 април, Велики вторник, след отслужването на св. Преждеосвещена литургия бяха долети останалите количества вино и елей и мироваренето продължи по установения ред до 19 ч., началото на Последованието на Жени­­ха. В същия ден инженер Николай Ненов направи сместа от ароматни билки, смоли и етерични масла.

На 15 април, Велика сряда, към 11 часа електрическият мироварен казан беше изключен. Към 14,30 ч. в охладилата се хомогенна смес от вино и зех­­­тин при непрекъснато бъркане на сместа бяха прибавени подготвените пред­­­варително аромати (две стъкленици): извлеци от ароматни билки, смоли и благовонни масла. Първата внимателно бе влята от преосвещения Стобийски еп. Наум, а втората  от преосвещения Знеполски еп. Йоан при непрестанното четене на светото Евангелие от чредния свещеник. Присъстваха още архим. Григорий и архим. Йоан (Стойков).

Към 18 часа същата вечер готовото и вече достатъчно изстинало миро бе си­­пано в пет от специалните  конкуми за съхранение. Така количеството на но­­вото мирото възлезе на 100 л.

На 16 април, Велики четвъртък, преди началото на св. Василиева литургия Предстоятелят на Българската православна църква Негово Светейшество пат­­­риарх Максим, архиереите и свещенството се отправиха към мироварния па­­раклис в притвора на храма, откъдето в литийно шествие внесоха конкумите с новото миро в светия олтар. Там те бяха поставени на две маси от двете страни на светия Престол.

В св. Василиева литургия, оглавена от патриарх Максим, взеха участие мит­­­рополитите: Врачански Калиник, Сливенски Йоаникий, Видински Дометиан, Варненски и Великопреславски Кирил, Великотърновски Григорий, Русенски Неофит, Неврокопски Натанаил, Старозагорски Галактион, Ловчански Гаври­­ил, Доростолски Иларион, Пловдивски Николай; епископите: Стобийски На­­ум, Левкийски Павел, Деволски Теодосий, Знеполски Йоан, Маркианополски Константин и Велички еп. Сионий; архим. Григорий, архим. Йоан, архим. Ан­тим, протосингел на Видинска св. митрополия, архим. Дионисий и свещенос­­­лужители.

По време на Великия вход свещенослужителите по двама носеха и конкумите с мирото. Начело пред тях архим. Йоан носеше високо алабастъра. Всички съ­­съди бяха празнично украсени от Величкия еп. Сионий  с венци от цветя и с българския трибагреник. След като ги внесоха през Царските двери, конкуми­­те отново бяха поставени до светия Престол и отворени. Пристъпи се към ос­­­вещаването на мирото. Негово Светейшество патриарх Максим при вливането във всеки един от съдовете по малко от дареното от Вселенската патриаршия миро в символен знак на благодатната приемственост и общение в Христа с Църквата-майка произнасяше тайноизвършителната формула.

Негово Високопреосвещенство Сливенският митрополит Йоаникий произнесе слово за светото миро и за традицията на мироваренето в Българската пра­­вославна църква. Той подчерта: “Днешният ден е особено важен за БПЦ и за православните българи” и призова “с едно сърце и една душа да прославим Бога, Който ни подкрепи да извършим съвместно чинодействието на освеще­­нието”.

След края на св. Литургия духовенството и миряните в литийно шествие се отправиха към сградата на Светия Синод. Начело на шествието бяха тържест­­­вено носени алабастърът и конкумите с новоосветеното миро. Петте съда бя­­ха положени в редица пред иконостаса на Синодалния параклис “Св. цар Бо­­рис  Покръстител”. След възнасянето на обща молитва от българските архие­­реи патриарх Максим произнесе кратко слово, в което благопожела новоос­­­ветеното миро да послужи за укрепване в Господа на светата ни Българска църква и на обществото ни.

На следващия ден конкумите със свето миро бяха пренесени за постоянно съхранение в миротеката, откъдето по установения ред ще бъде разпростра­­нявано по митрополиите, а от там и по всички български енории в страната и чужбина.


В състава на мирото при Седмото мироварене бяха използвани следни­те материали:


1. Resinoid Bensoe

 Бензоена смола ........... 600 гр.

2. Oleum Bergamottae

Бергамотово масло ........ 50 гр.

3. Torines Pini

Борови връхчета .......... 100 гр.

4. Oleum Basilici

 Босилеково масло ........ 300 гр.

5. Vinum album

Бяло гроздово вино ........ 30 л.

6. Radix Valeriane

 Валерианови корени ... 200 гр.

7. Oleum Pelagonium

 Гераниево масло .......... 400 гр.

8. Absolut Gasmin

 Жасминово абсолю ...... 500 гр.

9. Herba Hiperici sive costum

 Жълт кантарион ........... 500 гр.

10. Absolut Geranium

 Здравецово абсолю ..... 200 гр.

11.Oleum Cinnamomi

Канелено масло ............. 50 гр.

12. Oleum Caryophyli

Карамфилово масло ..... 200 гр.

13. Oleum Cedri

 Кедрово масло ............... 30 гр.

14. Oleum Lavandulae

Лавандулово масло ...... 800 гр.

15.Oleum Citri

 Лимоново масло .......... 200 гр.

16. Folia Salvia scareae

 Листа от мошусна салвия 200 гр.

17.Oleum Olivarum

 Маслинено масло ............ 80 л.

18. Сonсret Iris

Перуников конкрет ...... 200 гр.

19.Resinoid Olibanum

Резиноид Олибанум

 Естествен бял тамян

 смола от Ливан ............ 800 гр.

20.Resinoid Styrax

 Резиноид Стиракс

 Измирен тамян смола .. 200 гр.

21.Resinoid Balsamum Peruvianum

Резиноид Перу балсам 350 гр.

22. Oleum Rosae

Розово масло ............... 250 гр.

23. Strobuli Lupuli

 Съцветия от хмел ........ 100 гр.

24. Absolut Balsamum Fur

 Фър балсам абсолю ....... 30 гр.

25. Fructus Juniperi

 Хвойнови плодове ...... 200 гр.

26. Oleum Piper nigrum

 Чер пипер масло .......... 20 гр.


27. Spiritus Vini 95 %

Чист винен спирт ......... 11 л.



Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: bogolubie
Категория: Други
Прочетен: 13764023
Постинги: 14720
Коментари: 2351
Гласове: 9367
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930