Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
08.07.2013 15:08 - Никола Хаджиев на 71: Българите са богоизбран народ
Автор: bogolubie Категория: Други   
Прочетен: 331 Коментари: 0 Гласове:
0



Никола Хаджиев на 71: Българите са богоизбран народ

Злото не е някаква метаморфоза, случайност или съчетание на стихийни обстоятелства, то е персонифицирана реалност, твърди директорът на Националния църковен историко-археологически музей
Публикувано: 21 март 2012, 14:41
   
http://www.blitz.bg/article/29795


 Никола Хаджиев е роден в Сливен, израсъл като сирак. Завършва Богословския факултет. От 1993 г. е директор на Националния църковно-археологически музей. Бил е преподавател в Духовната семинария. Бивш зам.-кмет по религията и културата на София. Семеен, с три деца и пет внуци.

Кой е Никола Хаджиев?
- Роден съм в Сливен, но коренът ми не е от Сливенския край. Баща ми е от с. Голямо Крушево, а майка ми е от Стефан Караджово и от рода на Стефан Караджа. От много ранни години, 6-годишен, съм без баща, 10-годишен - без майка, останах кръгъл сирак. С помощта на една моя добра леля завърших прогимназия, след това Провидението ме изпрати в Бачковския манастир. Благодарение на едно благородно писмо до моята леля, която не ми съобщи кой е благодетелят, нито причината то да бъде изпратено с искане аз да отида в манастира. Оказа се, че авторът на писмото е тогавашният игумен епископ Симеон. И аз, след като на 13 години вече се подвизавах в строителството, принуден да си изкарвам прехраната, бях припечелил пари за един анцуг и да си плащам в стола, отидох в манастира навръх Великден 1953 г. За първи път тогава стъпих в църква. Останах там като послушник, да обслужвам гостите в игуменарницата. И тогава игуменът, който беше швейцарски възпитаник, ме предаде духовно в ръцете на един голям игумен, бивш на Рилския манастир, архимандрит Калистрат, изгонен от манастира за това, че не е разрешил да бъдат ексхумирани останките на цар Борис III. Той ме подготви за приемен изпит в Софийската духовна семинария. Явих се. Приеха ме и така започна моето поприще в Църквата. Завърших Семинария, след това Софийската духовна академия и отидох като общ работник по направление, дори бях началник склад в Бакърена фабрика. Станах преподавател в Духовната семинария.

Били сте хумболтов стипендиант?
- Бях изпратен в Хумболтовия университет със стипендия от Световния съвет на църквите, след което продължих моята преподавателска дейност. Станах завеждащ редакция в Синодалното издателство, редактор на сп. “Духовна култура”, най-старото списание в България. Постъпих в Националния църковен историко-археологически музей като уредник, след което бях назначен за директор. Като такъв Столичният общински съвет ме избра за зам.-кмет на София в ресора наука, образование, култура, вероизповедания и спорт и останах до края на мандата през 1995 г. След това се върнах в музея като директор.

Какво е мястото на религията и Църквата в съвременното общество?
- Не религията в съвременното общество, а религията изобщо в човешкото съществуване. Ние се раждаме със способността да вярваме. Щом имаме такава вяра, означава, че предметът на тази вяра е по-реален от самите нас. Бог непременно съществува. И прав е Блез Паскал, който казва в своите “Мисли”: “Не бих Те търсил, ако не бих Те намерил”. Това е вярата. Религията е значимост или незначимост не само за съвременното общество. Тази религиозност, тази комуникативност с Бога започва още при сътворението на първите човеци в Райската градина. Там те са имали всичко необходимо да израстват физически и да богатеят умствено. В духовен смисъл Раят е бил възможността първите хора да общуват директно с Твореца. А колкото във времето оскотяват нравите и основополагащите ценности губят стойността си, толкова по-голяма е необходимостта от религия. От верово търсене на Бога.

Крие ли неразгадани тайни България?
- Всяка година се откриват нови и нови доказателства за духовното съдържание на българската земя, която по мое скромно мнение е богоопределена точно за нас българите като богоизбран народ. В България има седем културни пласта, от които само частици са преоткрити и изследвани. Както къртицата прокарва подземните си пътечки, така с културни пътеки е бродирана българската земя. Неизследваните територии са големи и там се крият неразгаданите тайни, както и в много непроучени писмена.

Разкажете за вашата битка с масонския храм във Велико Търново.
- Преди време в кабинета ми дойде шефът на religia.bg и ме попита дали съм чул, че в Търновград, духовната столица на България, в обсега на Малката Света гора, се полагат основите на масонски храм. Бях поразен. И знаете ли, с когото и да съм споделил това, единствената реакция е “Ужас!”. Няма да говоря за моите действия. Важното е, че проектът не бе осъществен.


Едно интервю на Станислава ГАВРИЛОВА




Гласувай:
0



Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: bogolubie
Категория: Други
Прочетен: 13707493
Постинги: 14720
Коментари: 2351
Гласове: 9367
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031