Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
28.02.2013 16:00 - ОКО ЗА ОКО, ЗЪБ ЗА ЗЪБ ?!?!?!?!?!?!
Автор: bogolubie Категория: Други   
Прочетен: 854 Коментари: 0 Гласове:
0



http://www.facebook.com/photo.php?fbid=581314518546561&set=a.102926803052004.6229.100000040549854&type=1&theater


"КАКТО ЗАКОНЪТ ЗА ОТМЪЩЕНИЕТО,
 ТАКА И ЗАКОНЪТ ЗА НЕЗЛОБИЕТО СА ДАДЕНИ ОТ ЕДИН И СЪЩ ЗАКОНОДАТЕЛ.."
 СЛУШАЛИ СТЕ,ЧЕ БЕ КАЗАНО
 "ОКО ЗА ОКО И ЗЪБ ЗА ЗЪБ.
 АЗ ПЪК ВИ КАЗВАМ:
 ДА СЕ НЕ ПРОТИВИТЕ НА ЗЛОТО.."Мат. 5, 38, 39, 40.


 Виждаш ли, че Спасителят, като предписвал
 по-горе заповедта да се изважда съблазняващото око,разбирал не само окото, но такъв човек, който ни нанася вреда със своята дружба и ни хвърля в пропастта
 на гибелта? Действително, ако Той ни предлага тук такова високо правило, че не ни разрешава да изваждаме окото даже на този, който би извадил нашето,
 може ли Той да заповядва някому да изважда окото на самия себе си?

 Ако някой порицава ветхия закон заради това, че в него се предписва да се извършва такова отмъщение, той, според моето мнение, съвсем няма понятие за свойствената на Законодателя мъдрост,не се съобразява с обстоятелствата на времето и не знае как полезно бива понякога снизхождението.

 Действително, ако ти размислиш, кои били тези, които слушали тази заповед, какво било състоянието на техния дух и в какво време те приели този закон, ще
 признаеш мъдростта на Законодателя и ще видиш, че както законът за отмъщението, така и законът за незлобието били дадени от един и същ Законодател,че и двата били предписани напълно своевременно и
 с най-велика полза.

 Ако Законодателят би предложил тези високи и велики заповеди от самото начало, човеците нямаше да приемат нито тези заповеди, нито предишните. Сега пък, като предлага едните и другите в съответното време, Той изправил с тях цялата вселена.

 От друга страна, Законодателят предписал „око за око“ не заради това, щото ние да вадим един другиму очите, но да удържаме ръцете си от обиди; известно
 е, че заплахата, която ни заставя да се страхуваме от наказанието, спира стремежа ни към престъпни дела.

 По такъв начин Законодателят посява малко по малко благочестието в сърцата, когато заповядва, щото обиденият да заплаща за причиненото му зло със
 същото, макар според изискванията на правосъдието причинителят на престъплението и да бил достоен за по-голямо наказание.

 Но тъй като Нему било угодно да размеси правосъдието с човеколюбие, Той осъжда извършилия голямо престъпление на много по-малко наказание от това, което той заслужавал, като желае с това да ни научи да проявяваме голяма кротост и през време на самото страдание.

 И тъй, като привел постановлението на ветхия закон и като го прочел дума по дума, Спасителят пак показва, че не братът причинява обидата, а лукави-
 ят.

 Заради това и добавя: „Аз пък ви казвам: да се не противите на злото.“
 Не казва: не се противете на брата, но: на злия, като показва с това, че обидчикът върши всичко по подбудата на дявола, и по такъв начин, като слага вината на другиго, твърде много ослабва и пресича гнева против обидилия.

 Какво пък, ще кажеш ти: нима ние не трябва да се противим на лукавия?
 Трябва, но не така, а както заповядва сам Спасителят, т.е. с готовност да търпим злото.
 По такъв начин ти действително ще победиш лукавия, Огънят не се угасва с огън, но с вода.

 А за да знаеш, че и във Ветхия завет победата и венецът остават на страната на претърпелия обидата, разгледай, какво произлиза в този случай. Ще ви-диш, че предимството остава на страната на обидения. Действително, който пръв подига ръка за извършване на неправда, той изважда две очи – и у близкия си,и у себе си. Поради това той справедливо се подхвърля на обща ненавист и на безчислени обвинения.

 Между това обиденият, макар и да въздаде за причиненото му зло със същото, няма да направи никакво зло; нему мнозина състрадават, тъй като той е чист от грях в това дело, макар да е въздал равно за равно. И макар нечестното и у двамата да е еднакво, но съждението за тях не е еднакво както у Бога, така и у човеците; от това вече следва, че и нечестието не е еднакво.

 И тъй, Спасителят отначало казал: който се гневи на своя брат напразно и който го нарича безумен, ще бъде виновен за геената огнена; тук той изисква още по-висока мъдрост, като заповядва на обидения не само да мълчи, но и да предлага на обиждащия и другата си страна, и по такъв начин още по-силно го
 съкруши със своето великодушие. И това Той говори не само с цел да даде закон, заповядващ да се пренасят обидите, но и да ни научи при всички други случаи да
 не бъдем злобни.


 ИЗ"ТЪЛКУВАНИЕ НА ЕВАНГЕЛИЕТО ОТ МАТЕЯ"
 Св. Иоан Златоуст
 Цариградски архиепископ

 Беседа 18:1



Тагове:   обиЧай врага си,


Гласувай:
0
0



Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: bogolubie
Категория: Други
Прочетен: 10815913
Постинги: 14686
Коментари: 2327
Гласове: 9033
Архив
Календар
«  Ноември, 2019  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930