Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
23.12.2012 16:25 - Посланието на името Емануил
Автор: bogolubie Категория: Други   
Прочетен: 552 Коментари: 0 Гласове:
3



 Посланието на името Емануил  23.12.12  | Катрин Асланоф 

http://www.pravoslavie.bg/Църква/Посланието-на-името-Емануил

Родословието на Иисус Христос
Родословието на Иисус Христос, според ев. Матей, води началото си от Авраам (Мат. 1:1-17). Свети ев. Лука проследява човешкия произход на Спасителя чак до Адам (Лука 3:23-38). Чрез родството Си с Адам Иисус Христос е човек; чрез родството Си с Авраам Иисус Христос е евреин; чрез родството си с Давид Иисус Христос е Цар-Месия-Пророк. Но както разбираме от псалма, Иисус Христос е също така и свещеник:
„Кле се Господ и няма да се разкае: Ти си свещеник навеки по чина Мелхиседеков."                                                                          (Пс. 109:4)
Какво означава свещенство по чина на Мелхиседек? Свещеническият чин, според евреите, води своето начало още от времето на Аарон, Мойсеевия брат. Той бил ръкоположен за свещеник, за да служи в скинията на събранието. Свещеническият чин се предавал на синовете от поколение на поколение - той се наследявал. В юдаизма свещениците винаги произхождат от рода на Леви. Иисус Христос, родом от Юдиното коляно, нямал право да бъде свещеник. Въпреки това Той е свещеник, но не според човешкото родословие, а според друг, различен произход.

Мелхиседек (Бит. 14:17-20)
Авраам1 повел своите воини на битка срещу четирима царе, за да освободи братовия си син Лот, който бил взет в плен заедно с жителите на Содом. Авраам спечелил битката, възстановил своята собственост и освободил семейството си. След битката той срещнал един цар, произходът и държавата на когото не са известни никому. Той се появил в Библията като доста тайнствена фигура: „Без баща, без майка, без родословие, нямащ нито начало на дни, нито край на живот и, по такъв начин, е уподобен на Сина Божи, – пребъдва завинаги свещеник" (Евр.7:3).
Авраам дава на Мелхиседек десятък от своята плячка като на по-висшестоящ от него. В замяна царят го благославя и като свещеник на Всевишния Бог принася в жертва хляб и вино. Това е единствената жертва от хляб и вино в Стария Завет и тя е предобраз на безкръвната жертва, която извършваме при светата Евхаристия, следвайки Христа, Чиято кръв замества всички жертви (Евр. 7). Мелхиседек е цар на Салим2, което означава „цар на мира". Според свети ап. Павел и някои отци на Църквата този образ е явяване на Христа далеч преди времето на Неговото действително въплъщение.

Емануил: Княз на мира
„С нас е Бог! Разберете народи, и се покорявайте: защото с нас е Бог. Чуйте до краищата на земята. Могъщи, покорявайте се. И ако закрепнете, пак ще бъдете победени, и какъвто заговор скроите, Бог ще го разори; и каквато дума кажете, няма да се изпълни. Няма да се убоим от това, от което се вие страхувате, нито ще се смутим. Господа, нашия Бог – Него свето ще почитаме, и Той ще е наш страх. И ако на Него се надявам, Той ще ми бъде освещение. И ще се уповавам на Него и чрез Него ще се спася. Ето аз и децата, които ми даде Бог. Народът, който ходи в тъмнина, видя голяма светлина. Върху вас, живеещите в страната на смъртната сянка, светлина ще блесне. Защото Младенец ни се роди – Син ни се даде. Властта е на раменете Му и Неговият мир е без край: защото с нас е Бог! И ще му дадат име Ангел на великия съвет, Чуден съветник, Бог крепък, Властител, Началник на мира, Отец на бъдещия век. Слава на Отца и Сина и Светия Дух, и сега, и винаги, и во веки веков! Амин. С нас е Бог! Разберете народи, и се покорявайте: защото с нас е Бог!" (Ис. 8:9-18; 9:1-6; по прев. на 70-те)

Тези стихове от Исаия се четат на всяка велика вечерня. На рождественското бдение Великата вечерня се служи в късните вечерни часове. В същата тази вечер високогласно се възвестява Рождеството на Спасителя с изпяване на текста на пророчеството: „Защото Младенец ни се роди! Син ни се даде!" Краят на всеки отделен стих се придружава от рефрена: „Защото с нас е Бог!" Това е точният смисъл на еврейската дума „Емануил" – име, което срещаме и в седма глава на кн. на прор. Исаия: „Затова Сам Господ ще ви даде личба: ето, Девицата ще зачене и ще роди Син, и ще Му нарекат името Емануил" (Ис. 7:14).
В своето евангелие св. Матей взема това пророчество на Исаия, за да възвести изпълнението на обещаното от Господа. Дева Мария, сгодена за Йосиф, ражда Син, заченат от Светия Дух: името Му е Емануил, което ще рече: с нас е Бог (Мат. 1:18-25). Чрез това име свети прор. Исаия предвестява Въплъщението. То е прозрение за съединяването на божествената Христова природа с човешката.
 
Бележки
1. Авраам: Когато срещнал Мелхиседек, патриархът се е наричал първо Аврам. Едва след обрязването си (Бит.17:5) той получил от Бога името Авраам, което ще рече "баща на много народи". 2. Навярно съкратено название на Йерусалим.
 
Превод от английски: Анжела Петрова


Тагове:   Емануил,   бог с нас,


Гласувай:
3



Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: bogolubie
Категория: Други
Прочетен: 13709122
Постинги: 14720
Коментари: 2351
Гласове: 9367
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031