Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
21.09.2012 20:59 - В ИМЕТО НА МЕСИЯТА
Автор: bogolubie Категория: Други   
Прочетен: 802 Коментари: 0 Гласове:
0

Последна промяна: 22.09.2012 20:38


 В името на Месията
 Автор Людмил ПАУНОВСКИ
     http://www.usuri-bg.net/index.php?option=com_content&task=view&id=324&Itemid=55&lang=bg

 
Коптите са кръстени от свети Марко, молят се седем пъти на ден, а в земите им откриха най-древните християнски документи.

Кой ли не е чувал за Юда Искариотски, ученикът на Исус Христос, който го продава за 30 сребърника. Само малцина изследователи обаче бяха чували, че на негово име се води Евангелие.

Какво ли ще ни разкрие този тъй дълго скриван текст, написан на езика на коптите - египетските християни, които вярват, че почитат Исус Христос по най-правилния начин.


Евангелията и ересите 
През първите два века след Рождество Христово сред християните из просторната Римска империя са популярни твърде много разкази (евангелия) за този, който дава името си и началото на новата религия. Освен днес познатите като канонични, има Евангелия на евреите, ебионитите, назореите, на Петър, Андрей, Вартоломей, Филип, Тома и доста други.

С времето християнската църква все по-остро реагира на разпространението на тези писания, които в една или друга степен се разминават с вече започналата да се налага традиция в осветяването живота и учението на Исус Христос. Техен яростен критик е първият епископ на Лион Ириней, който през 180 година в съчинението си “За ересите” категорично ги разобличава.

Малко по-късно - в началото на II век в Рим се съставя първият списък на позволени и забранени новозаветни текстове, известен като първи Римски или “Мураториев канон”. В него за първи път се приемат като “правилни” познатите и до днес Евангелия на Марко, Матей, Лука и Йоан. Следват втори, Римски канон, след него Александрийски, Лаодикейски (съставен по време на събора в Лаодикия през 363 година) и накрая окончателния канон, приет през 419 година на Картагенския събор. Първият списък на “забранените” книги е съставен през V век в Източната римска империя (Византия). Влезлите в него окончателно са игнорирани, предадени на забвение и на поголовно унищожение в целия християнски свят.

За еретичните писания се забравя с векове, докато в началото на ХХ век не започват масовите археологически проучвания в Египет и тук и там не изскачат изпод пясъците запазени фрагменти от тях. Големият пробив е направен през 1946 година, когато в подножието на планината Гебел-ал.Тариф, на левият бряг на Нил, недалеч от древното селище Хенобискион (съвр. Наг-Хамад), неочаквано се разкрива скривалище. То съдържа цяла библиотека - повече от 40 текста с религиозно съдържание на коптски език. Намерените текстове са датирани към III -V век, като явно са преводи на по-стари гръцки оригинали. Сред тях с особена ценност са Евангелията на Истината, на Тома и на Филип. По-късно при други разкопки е открито и Евангелието на Петър.

Съчинението на прокълнатия
Удивително е, че още в старите писания, критикуващи неканоничните текстове, почти не се споменава едно твърде любопитно Евангелие - това, което се приписва на Юда Искариотски. Вероятно причината е, че се прави всичко възможно то да бъде забравено, игнорирано, сякаш прокълнато, както е прокълнат и неговият автор. Единствено епископ Ириней в своята книга “За ересите” мимоходом споменава за това евангелие и от него учените могат да съдят, че то наистина е съществувало. Но повечето от тях бяха изгубили надежда, че то някога изобщо ще се появи и го смятаха за безвъзвратно изгубено.

Затова такава “бомба” предизвика изявлението преди около година на Марио Жан Роберти, директор на Фонда за съхранение на древното изкуство Maecenas, базиран в Швейцария, който обяви, че неговата организация е получила 62 папирусни листа, съдържащи части от Евангелието на Юда, написано на коптски език. Историята му е доста интересна и почти криминална. Открито е през 60-те години на ХХ век от неизвестен египтянин и попада в ръцете на местен търговец на древни реликви. След няколко години при обир в магазина му, документът изчезва, но след време на търговеца го връща неназован гръцки колекционер, живеещ в Швейцария. По това време още не е известно какво точно пише в текста, едва различим върху папирусовите листа. По-нататък те преминават от ръце в ръце, докато накрая близо 20 години пролежават в сейф в САЩ. Кой има интерес над 40 години този документ да не се огласи е друг въпрос.

Добре е, че по някакъв начин (не се съобщава какъв) швейцарския Фонд за съхранение на древното изкуство Maecenas научава за скритата ценна реликва и започва дълги, мъчителни преговори за придобиване правата над нея. Накрая е проведена доста тайнствена сделка, според която Фондът получава Евангелието на Юда временно, докато бъде реставриран и преведен, а после папирусът ще бъде предоставен на Коптския музей в Кайро.

С радиовъглеродно изследване е установено, че манускриптът е написан между края на III и началото на IV век от новата ера. Цяло щастие е, че се е съхранил до наши дни и то само защото на коптите е забранено да унищожават текст, който съдържа думата Бог. А така също и защото климатът в Среден Египет е достатъчно влажен за съхранението на папируса. След почистването му и реставрирането, е започнал едновременния превод на английски, немски и френски, като надеждата е, че ще бъде възстановен до седемдесет процента от първоначалния текст. Според мосю Роберти в него няма никаква мистика, а доста конкретни данни, които ще поразклатят някои политически принципи на християнската религиозна доктрина. Предполага се, че до Великден на 2006 година преводите ще бъдат готови.

Покръстени от Марко
Египетските християни, наричани копти, се гордеят, че едни от първите в света масово са приели християнството и то от един светец - евангелиста Марко, който идва край Нил в средата на I век. Избран е за първият местен патриарх и според легендата научава вярващите да се кръстят като православните - от дясно на ляво, но само с един пръст - показалеца. Проповядвал в Александрия и е убит през 68-а година от езичници. Самото название на местните християни идва от гръцкото название на Египет - “Агюптос” и затова то просто означава “египтянин”. Но след завоюването на страната от арабите през VII век копти се наричат само египтяните, прекланящи се пред Исус Христос. За разлика от приелите исляма техни сънародници, които с времето започват да говорят на арабски, коптите запазват до към края на ХVIII век своя език. Според специалистите той в голяма степен е близък до езика говорен още по времето на Тутанкамон. Азбуката му се състои от 7 знака скорописно (демотическо) древноегипетско писмо и 24 гръцки букви.

Първите четири столетия от своето съществуване Александрийската църква съхранява единството си, но след Халкедонския събор през 451 година се разцепва на коптска и гръцка (или - православна). Пряк повод за това разделение е теологическия спор за природата на Христос. Делегацията на Александрийската патриаршия твърдяла, подобно на арменците и етиопците, че неговата божествена същност е погълнала напълно човешкото му естестество. Докато византийските свещенослужители настоявали, че при Спасителя тези две същности са отделни. Египтяните останали на своята позиция, която и до днес е известни като монофизична (единосъщна). От това далечно време в Александрия управляват двама патриарси - коптски и гръцки. Бърканицата се задълбочава и от обстоятелството, че египетските християни назовават себе си ортодокси, докато в почти цяла Европа с този термин е прието да се обозначава източното православие. 
 
От 1971 година коптската Църква е под ръководството на своя 117-ти патриарх, наричан още Александрийски папа - Шенуда III, доктор по богословие, с мирското име Назир Хайед Рафаел.

Той управлява близо хиляда, разпръснати из страната църкви, към двадесет манастира и духовна семинария в Кайро.

Богослуженията се извършват предимно на официалния арабски език и частично на коптски.

А свещените писания по традиция са на двата езика.

По време на тържествените служби пее хор, но независимо от
близостта с православието, музиката на египетските християни сякаш е наследена от древността, такива са и самите инструменти.

В египетската столица са и най-грандиозните коптски храмове, сред които се откроява патриаршеската катедрала “Свети Марко” в каирския квартал Аббасия. През 1968 година Ватикана връща мощите на евангелиста и първи египетски патриарх, откраднати от италиански търговци през ранното Средновековие, които днес са погребани в катедралата, носеща неговото име. Отвътре тя може да се стори на посетителя като театрална зала - тъй като по време на литургия коптите седят, навсякъде в залата и на балкона се виждат сякаш безкрайни редове дървени скамейки. Зданието, построено преди около три века събира максимално 5 000 седящи вярващи. Сред манастирите най-голям и почитан е този, който носи името на своя основател - свети Антоний. Светата обител се намира в Източната пустиня, на около 300 километра от Кайро. От древни времена, роденият през 251 година в Среден Египет светец предизвиква възхищение у всички християни по света. Дори православната църква го почита като основател на отшелничеството и “баща” на монашеството!

По принцип стените на коптските църкви са акуратно избелени, няма нито фрески, нито икони. В някои все още са запазени доста стари древни религиозни изображения, но фигурите са някак плоски, схематични, с пренебрежение към детайлите и дори с нарушени пропорции. Създава се впечатление, че едва ли не са рисувани от дете. Но такава е многовековната традиция, наложила се и под влиянието на изобразителното изкуството от времето на фараоните.

Копти милиардери, копти боклуджии
Днес египтяните - мюсюлмани и християни са един народ, с обща култура, чиито корени са в древната цивилизация от бреговете на Нил. Изповядващите двете религии взаимно се уважават и почитат. С декрет на президента Хосни Мубарак от 2001 г. Рождество Христово и Великден са официални празници в Арабска република Египет. Днес, колкото и да е странно, християните в Египет живеят сравнително доста по-добре от мюсюлманите. Те са едва 8 процента от 70-милионното население, но сред тях са 25 на сто от адвокатите, лекарите, фармацефтите, журналистите. Според някои сведения коптите владеят над една пета от египетските компании, създадени през последните 30 години. Най-богатото семейство на страната - коптското семейство Саварис, баща и трима синове, е собственик на компанията “Ораско” с общ капитал от над 3 милиарда долара. Традицията да са сред елита коптите дължат на дългото британско владичество в Египет. Англичаните естествено се доверявали много повече и издигали в колониалната администрация най-вече единоверци от местните. Естествено сред духовните чеда на папа Шенуда III има и доста бедняци. В Среден Египет немалко села са изцяло християнски. Боклуджиите в Кайро също са преимуществено копти.

Боси пред Бога
Коптите не са прекъснали една своя древна традиция - при раждането на тяхно дете на меката част на лявата китка се татуира кръст и по това веднага може да се познае кой днес в Египет е християнин. Но християнство е приело доста неща от исляма. По подобие на мохамеданите коптите също влизат без обувки в своите храмове, но не във всички, а в най-почитаните. Те се молят седем пъти на ден, а мюсюлманите- пет пъти. По време на постите, които продължават през по-голяма част от годината, коптите не се хранят от изгрев до залез слънце, точно както изповядващите исляма по време на техния месец на ежегоден пост - рамадан. И местните християни и мюсюлманите обрязват децата от мъжки пол. Голяма част от коптите, както и мохамеданите не ядат свинско месо, макар формално това да не е забранено от религията им. Изповядващите и двете религии не пият вино. Между впрочем, неща характерни и за някои други древноизточни християнски църкви. Та нали ненапразно коптите твърдят, че почитат Христос по възможно най-искрен начин.

 


 Новобранец

    СПОМЕН ОТ ПЪТУВАНЕ В ЕГИПЕТ
 Група: Потребители

Най-добрите приятели на семейството ми са египетски християни. Близки сме от 80-те години на миналия век, когато живеехме в Алжир, където родителите ни работеха като чуждестранни преподаватели и бяха колеги в едно и също училище, а аз учех с децата им във френски лицей. Получихме покана за сватба - от двете дъщери се женеше по-малката. Нямаше как да откажем, тъй като вече бяхме пропуснали годежа на по-голямата сестра, пък и мисълта, че ще избягаме от сковаващия студ на януари ни действаше, меко казано, добре.
Вместо със слънце и пясък, Кайро ни посрещна с дъжд. Имах чувството, че нося рекордно ниските температури от България в пътническата си чанта – като в онази песeн “...everywhere you go, always take the weather with you… Рязкото затопляне няколко часа по-късно и пустинната буря, която връхлетя внезапно, изведнъж ми припомниха, че съм в Африка.
Кайро е космополитен град – една от притегателните точки на световния туристически поток. Няма как да не е така, при положение, че градът съчетава на едно място древно-египетски, древно-римски, ранно-християнски и ранно-мюсюлмански забележителности с всички възможни удобства на модерния туризъм. По улиците прави впечатление огромното разнообразие от автомобили - без оглед на марка, модел и година на производство, в гъстия трафик се редуват стари японски и американски автомобили, чисто нови европейски коли и изгнили съветски лади. Модерно облечените жени-шофьорки, настанени в чисто нови западноевропейски автомобили, привличат вниманието на неподготвения турист, който веднага разбира, че е попаднал в по-цивилизованата част на ориента. Трафикът, разбира се, е кошмарен – какъвто може да бъде само трафикът в един 17 милионен арабски мегаполис. Колите в центъра са спрени с освободена скоростна кутия и прилепнали една в друга брони. Ако искаш да паркираш на определена улица, трябва да дадеш “бакшиш” около долар на черничък юноша, който енергично ще избута 30-тина автомобила, за да освободи място за твоята кола. Това, разбира се, съвсем не решава проблема с паяците, които са навсякъде.
Християните в Египет формират около 20% от населението на страната. В Кайро могат да се срещат множество църкви, параклиси и манастири, а православните светини извън столицата са стотици. Това е още един от парадоксите, които объркват туристите, дошли с впечатлението, че се намират в арабска, мюсюлманска страна. В градовете кръстовете и златните кубета на църквите се извисяват гордо над сградите, редом с ислямския полумесец. Самите “копти” (така се нарича християнското малцинство) твърдят, че срещу тях няма дискриминация и, че не са принудени да крият религията си.
Всъщност, животът на християните в Египет никак не е лесен. Може би именно трудностите са довели до сплотеното общество, в което живеят тези хора. Аз лично бях поразен от искреността, с която вярват в доброто и Бога, без да бъдат фанатици, от всеотдайния начин, по който обичат семейството и от светския живот, с който много наподобяват европейците. В миналото коптите са били подложени на гонения и дискриминация от диктатурата на президента Садат. Стига се дори до там, че християнското малцинство започва масово да емигрира, повличайки със себе си почти цялото богатство на страната. Това подтиква администрацията на президента да обърне политиката си на 180 градуса - терорът се насочва към крайните мюсюлмани, които участват в гонения на копти. Милитаризираната власт в Египет обявява война на ислямския фанатизъм и застава в подкрепа на светската държава и християнското малцинство. Днес египетските християни са горди и преуспяващи граждани на страната си. Човек може да ги срещне навсякъде – в кварталната бакалия, в армията, полицията, училищата, вратите на държавната администрация са отворени за тях. Голяма част от едрите търговци, туристически предприемачи и банкери в страната са копти. Отношенията между египетските християни и обикновените мюсюлмани наподобяват отношенията между българи и мохамедани в районите със смесено население у нас. Хората зачитат взаимно религията си и дори често празнуват религиозните празници заедно - по приятелски, комшийски и.т.н. С очите си съм виждал как арабско семейство подарява икони на християнско семейство. По-интелигентните хора отдавна са осъзнали, че не омразата, а взаимния респект и човешкото приятелство могат да издигнат авторитета на собствената религия в очите на друговереца. Идилията, разбира се, не може да бъде пълна – омразата и предразсъдъците все още се срещат в определени социални групи (крайно религиозни и/или крайно бедни представители и на двете религии), смесените браковете са абсолютно табу, а демонстрирането на принадлежност към християнската религия на публично място съвсем не е препоръчително. Като типичен представител на третия свят, Египет е страна на контрастите и социалните различия. Пропастта между бедни и богати е толкова голяма, че на човек му се завива свят. Социална поляризация има както при мюсюлманите, така и при християните. Крещящ пример за това е “Градът на боклуците” - квартал на Кайро, построен буквално върху сметището на града, в който всички хора “изкарват” прехраната си от отпадъците в прекия смисъл на думата. Иконите по стените и прозорците дават да се разбере, че по-голяма част от населението в “Града на боклуците” изповядва християнската религия. Тук мизерията е доведена до абсолютни крайности. Не случайно кадри от това място са включени в “Baraka” – грандиозен филмов проект-импресия, който има за цел да впечатли зрителите с документални кадри, заснети из цялото земно кълбо. В града на боклуците никога не водят немските туристи – би било прекалено лоша реклама за безупречния имидж на страната. Ние попаднахме там на път за манастира “Свети Саман” – издълбан в скалите манастир, за който се вярва, че притежава лечителски способности. Манастирът се намира в самото сърце на ужасния квартал, ограден е с висока ограда и сам по себе си представлява кътче от Рая. Бях вдъхновен от идеята, че съм първия “бял” турист, попаднал тук от доста години насам. Преди да стигне до портите на манастира, за който ще стане дума по-нататък, човек трябва да извърви дълъг и мъчителен път по тесните, кални и мрачни улички на квартала-сметище. За щастие пътувахме с кола. Непоносимата жега прави вонята на това място още по-ужасна. Навсякъде се стрелкат мишки и плъхове. Входовете на полуразрушените и неподдържани сгради са претрупани с чували за смет. Боклуците буквално “извират” отвсякъде – покривите, таваните, мазетата и улиците са заринати с тях. Опитах се да се пошегувам, че тук няма проблем да си хвърлиш цигарата на улицата. Не се получи. Хората на това място си изкарват прехраната по два начина: като предават вторични суровини и като отглеждат прасета (още едно доказателство за принадлежността им към християнската религия). Всяко сметище предлага идеална възможност и за двете дейности, особено ако събира отпадъците си 17 милиона души. Пътувайки към манастира попаднахме в двучасово задръстване по тясна, еднопосочна уличка. Пред нас махаше с опашка хърбаво магаре, впрегнато в каручка, натоварена до пръсване с чували за смет. Зад нас се притискаше огромен, стар камион. Каросерията му беше пълна с деца, тръгнали на екскурзия към манастира “Свети Саман”. Също като нас. Около колата се бяха насъбрали зяпачи, които притискаха мръсните си, полуголи тела в прозорците на автомобила и се биеха помежду си, за да успеят да се докопат до гледката. Гледката бяхме ние - българите. Най-вече аз и моята камера, която не спираше да снима през цялото време. Придвижвахме се с един метър в час, от миризмата започна да ми се вие свят и скоро имах задушаващото усещане, че никога няма да се измъкнем живи от това ужасно място. Отдъхнах си, когато пред погледа ми се извисиха величествените порти на Манастира Св. Саман. Градът на боклуците изчезва като по чудо, след като човек премине през тях. На мястото му се появяват добре поддържани лехички, старателно измити улички, красиви постройки, широки пространства и библейска тишина, нарушавана единствено от ехото на детска глъч. Децата тук са навсякъде.
http://forum.abv.bg/index.php?showtopic=26074

                  




Гласувай:
0



Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: bogolubie
Категория: Други
Прочетен: 13761598
Постинги: 14720
Коментари: 2351
Гласове: 9367
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930