Прочетен: 1056 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 13.02.2012 21:11
отец ЙОАН ПЕТРОВ, публикува в Църква и общество отец ЙОАН ПЕТРОВ 13 февруари г. 20:04
За връзката между Изповедта и Причастието
Как е възможно причастие без изповед? Вие задавате този въпрос, защото сте чада на Руската православна църква, където причастие и изповед са много тясно свързани. В много други православни църкви няма такава строга обвързаност. И тук смятам, че, прибягвайки към сравнението, че Църквата е болница и Христос е лекар, е много важно да разберем, че в Църквата има различни лекарства за различни болести. И уверено можем да кажем, че Причастието е едно всеобемно лекарство, но съществуват и още много други.
Изповедта е важна не просто за да бъде допуснат вярващият до причастието. Изповедта е важна, за да може човекът да осъзнае своите грехове, да извърши свой анализ пред лицето на Бога и пред свещеника и изповедта сама по себе си да окаже върху него определено преобразяващо въздействие. Но изповедта не съединява човека с Христос така, както това се случва по време на Евхаристията. Ние наричаме Евхаристията тайнство на тайнствата и говорим именно за нея като за сърцевина в живота на Църквата.
За тайнството Кръщение ние говорим като за врата в Църквата, за изповедта или за елеосвещението говорим като за целебни тайнства, но тайнството Евхаристия заема съвършено особено място в живота на Църквата. Не казвам, че тези тайнства не са свързани - на практика всички тайнства са свързани помежду си. Ако сте кръстени, няма да се ожените, без да се венчаете. Ако сте кръстени и се разболеете, ще поканите свещеник за да извърши тайнството елеосвещение. Ако ви се роди дете, ще го занесете в храма, за да го кръстите. Ако сте извършили грях, а грешат всички хора, ще отидете на изповед. Тоест, не трябва изкуствено да се свързва или противопоставя едно тайнство на друго.
Някои хора смятат, че е необходимо веднъж в годината да им се извърши елеосвещение, даже ако са здрави, защото при него се прощавали и забравените грехове. А някои смятат, че това тайнство замества изповедта и ако нещо сме пропуснали на изповедта, то ще се включи при елеосвещението. Такова нещо няма. Ако човекът се е изповядал от чисто сърце, ако е казал на изповедта всичко, което вижда, че е греховно в себе си, то му се прощават всички грехове. И свещеникът в разрешителната молитва казва: «Прощавам и разрешавам от всички твои грехове». Той не казва «от изповяданите» или «от тези грехове, които назова», той казва «от всички грехове». И в това се състои целителната и спасителната сила на тайнството изповед. Но изповедта не може да замени Евхаристията. Така както и Евхаристията – тайнството на тайнствата - не отменя останалите.
Митрополит ИЛАРИОН АЛФЕЕВ
За тридневния пост и другите условия при подготовката за причастие
Подготовката за причастие е предназначена не да отлъчи човека от това тайнство, а да го подпомогне. Разбира се, тези правила имат смисъл за хората, които ги знаят. Длъжен съм да отбележа, че правило за тридневен пост пред причастие, което да е предписано от църковните канони, или църковния устав просто не съществува. Съществува традиция от времето, когато хората рядко са се причастявали и причастието се е приемало за специално събитие в живота на християнина. Аз смятам, че днес, за човек, живеещ пълноценен църковен живот и особено който спазва установените от Църквата пости (а постни дни в нашия календар има достатъчно), няма необходимост да се налагат още някакви допълнителни пости. Но тези въпроси всеки един мирянин трябва да обсъди и реши със своя духовник.
Митрополит Иларион Алфеев
ПАК И ПАК ЗА ИЗПОВЕДТА И ПРИЧАСТИЕТО
Трагично е да не живеем нещата, които Цъ...