Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
26.11.2011 20:52 - КАК ДА ЧЕТЕМ СВЕТИТЕ ОТЦИ И ЕВАНГЕЛИЯТА
Автор: bogolubie Категория: Други   
Прочетен: 813 Коментари: 0 Гласове:
0

Последна промяна: 26.11.2011 20:59


Evlogia Angelova, публикува в Църква и общество Evlogia Angelova created the doc: "КАК ДА ЧЕТЕМ СВЕТИТЕ ОТЦИ"

Как да четем светите отци

Разговорите и човешкото обкръжение много въздействуват върху човека. От разговорите и познанството с учения човек ние придобиваме много сведения, с поета - много възвишени мисли и чувства, с пътешественика - много познания за страни, нрави и народни обичаи. Очевидно е, че чрез беседата и познанството със светците ние придобиваме святост. "Със святия свят ще станеш и с невинния човек невинен ще станеш, и с избрания избран ще бъдеш" (Пс. 17:26-27, по слав. текст).

Още сега, през краткия си земен живот, който Писанието не е назовало дори живот, а странствуване, запознай се със светците. Искаш ли на небето да принадлежиш към тяхното общество, искаш ли да станеш участник в тяхното блаженство? Още сега встъпи в общение с тях. Когато излезеш от хижата на тялото, те ще те приемат при себе си като свой познат, като свой приятел (Лука 16:9).

Няма по-близко познанство, няма по-тясна връзка от връзката чрез единство на мислите, единство на чувствата, единство на целите (I Кор. 1:10).

Където има единомислие, там непременно е и единодушието, там непременно има и една цел, и еднакъв успех в постигане на целта.

Усвой в себе си мислите и духа на светите отци, като четеш техните писания. Светите отци са постигнали целта - спасението. И ти ще постигнеш тая цел по естествения ход на нещата. Като единомислен и единодушен със светите отци ще се спасиш и ти.

Небето е приело в блажените си недра светите отци. С това е засвидетелствувало, че мислите, чувствата и деянията на светите отци са му благоугодни. Светите отци са изложили своите мисли, своето сърце, начина си на постъпване в своите писания. Тогава колко сигурно е това ръководство към небето, засвидетелствувано от самото небе - светоотеческите писания!

Писанията на светите отци са изцяло съставени по внушение или под влиянието на Светия Дух. Чудно съгласие има у тях, чудно помазание! Който се ръководи от тях, без всяко съмнение има за ръководител Светия Дух.

Всички води на земята се вливат в океана и навярно океанът е начало на всички земни води. Всички светоотечески писания се съединяват в Евангелието; всички клонят към това, да ни научат точно да изпълняваме заповедите на нашия Господ Иисус Христос; начало и край на всички тях е светото Евангелие.

Светите отци ни учат как да пристъпваме към Евангелието, как да го четем, как правилно да го разбираме, кое спомага и кое пречи да го разбираме. Затова отначало повече се занимавай с четене на светите отци; а когато те те научат да четеш Евангелието, тогава чети предимно Евангелието.

Гледай да не помислиш, че ти е достатъчно да четеш само Евангелието, без да четеш светите отци! Това е горда, опасна мисъл. По-добре до Евангелието да те доведат светите отци, като свое възлюбено дете, получило предварително възпитание и образование с помощта на техните писания.

Мнозина, всички, които безумно и надменно са отхвърлили светите отци и са пристъпили със сляпа дързост, с нечист ум и сърце направо към Евангелието, са паднали в гибелна заблуда. Тях Евангелието ги е отхвърлило - то допуска при себе си единствено смирените.

Четенето на светоотеческите писания е баща и цар на всички добродетели. От четенето на светоотеческите писания се научаваме истински да разбираме Свещеното Писание, научаваме се на правилна вяра, на живот според евангелските заповеди, на онова дълбоко уважение, което сме длъжни да имаме към евангелските заповеди, с една дума - на спасение и християнско съвършенство.

Четенето на светоотеческите писания, при оскъдняване на духоносните наставници, е станало главен ръководител за желаещите да се спасят и дори да постигнат християнско съвършенство (Преп. Нил Сорски, Правила).

Книгите на светите отци, по израза на едного от тях, са подобни на огледало - ако се оглежда в тях внимателно и често, душата може да види всички свои недостатъци.

И пак - тези книги са подобни на богата сбирка от лечебни средства; в тях душата може да намери за всеки свой недъг спасително лекарство.

Свети Епифаний Кипърски е казал: "Дори един поглед към свещените книги подтиква към благочестив живот" (Азбучен патерик).

Четенето на светите отци трябва да бъде усърдно, внимателно и постоянно - нашият невидим враг, който мрази гласа на утвърждаване (Притч. 11:15 по слав. текст: „Лукавый злодействуетъ, егда сочетавается съ праведнымъ: ненавидитъ же гласа утвержденiя"),мрази особено когато този глас идва от светите отци. Този глас изобличава козните на нашия враг, неговото лукавство, открива неговите мрежи, начина му на действие, затова и въстава врагът против четенето на свeтите отци чрез различни горди и хулни помисли, старае се да тласне подвижника към суетни занимания, за да го отвлече от спасителното четене, бори го с униние, скука и лесно забравяне. От тая бран против четенето на светите отци трябва да направим извод колко е спасително за нас оръжието, което врагът ни тъй ненавижда и упорито се старае да го изтръгне из ръцете ни.

Всеки да си избере светоотеческо четиво, съответствуващо на начина му на живот. Отшелникът да чете отците, писали за безмълвието; живеещият в общежитие монах - отците, писали наставления за монашеското общежитие; живеещият в света християнин - светите отци, чиито творения съдържат поучения за християните въобще. Който и да си, в каквото и звание да си, черпи обилно наставление от светоотеческите писания!

Непременно е нужно четене, съответствуващо на начина на живот. Иначе ще се изпълняш с мисли, макар и святи, които обаче остават неизпълнени на дело и възбуждат безплодната дейност единствено на въображението и желанията. Делата на благочестие, които подобават на твоя начин на живот, ще се изплъзват от ръцете ти. И не стига дето ще станеш безплоден мечтател, но твоите мисли ще се намират в непрестанно противоречие с кръга ти от дейности и непременно ще пораждат в сърцето ти смущение, а в поведението - неопределеност, - тягостни и вредни и за тебе, и за ближните ти. При неправилно четене на Свещеното Писание и на светите отци лесно може да се отклониш от спасителния път в непроходими дебри и дълбоки пропасти, което е и станало с мнозина. Амин.

Из "Духовни съчинения", том първи "Аскетически опити"View Doc


                    ЖЖЖЖЖЖЖЖЖЖЖЖЖЖЖЖЖ

 "КАК ДА ЧЕТЕМ ЕВАНГЕЛИЕТО И СВ ОТЦИ - 2"

Когато Дух Светий се всели в истинския и верен Свой служител, Той го прави и съвършен читател, и истински изпълнител на Евангелието.

Евангелието изобразява качествата на новия човек, който е "Господ от небето" (I Кор. 15:47). Този нов човек е Бог по естество. Своето свято племе от човеци, вярващи в Него и преобразили се според Него, Той прави богове по благодат.

Вие, които се въргаляте в смрадното и мръсно блато на греховете и намирате в него наслада! Вдигнете главите си, погледнете към чистото небе - там е мястото ви! Бог ви дава достойнството на богове; като отхвърляте това достойнство, вие си избирате наместо него друго - достойнството на животните, и то на най-нечистите от тях. Опомнете се! Оставете зловонното блато; очистете се чрез изповед на греховете си; умийте се със сълзи на разкаяние; украсете се със сълзи на умиление; подигнете се от земята; възкачете се на небето - там ще ви въздигне Евангелието. "Докле имате светлината" - Евангелието, в което е скрит Христос, - "вярвайте в светлината, за да бъдете синове на светлината" - на Христа (Иоан. 12:36).




Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: bogolubie
Категория: Други
Прочетен: 13715018
Постинги: 14720
Коментари: 2351
Гласове: 9367
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031