Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
17.07.2011 15:43 - СЕРИЯ "ДУХОВНИ БИСЕРИ" - БОГ
Автор: bogolubie Категория: Други   
Прочетен: 1005 Коментари: 1 Гласове:
3

Последна промяна: 17.07.2011 15:46


Бог

Виж също Христос. Дух Свети. Света Троица. Филиокве. Цел на християнския живот. Любов към Бога и хората. Православие. Християнство. Атеизъм, неверие, безбожие. Колебания във вярата. Иноверие, инославие.


"Верую во единаго Бога Отца, Вседержителя, Творца небу и земли, видимым же всем и невидимым" (Символ на вярата).

Бог е любов: "Който не люби, той не е познал Бога, защото Бог е любов" (1Йоан. 4:8).

"Ние познахме любовта, която Бог има към нас, и повярвахме в това. Бог е любов, и който пребъдва в любовта, пребъдва в Бога, и Бог - в него" (1Йоан. 4:16).

"Защото Бог толкоз обикна света, че отдаде Своя Единороден Син, та всякой, който вярва в Него, да не погине, а да има живот вечен Иоан" 3:16).

"Любовта познахме по това, че Той положи за нас душата Си: и ние сме длъжни да полагаме душите си за братята" (1Йоан. 3:16).

"Вземете Моето иго върху си и се поучете от Мене, понеже съм кротък и смирен по сърце, и ще намерите покой за душите си; защото игото Ми е благо, и бремето Ми леко" (Мат. 11:30).

"Милост искам, а не жертва" (Мат. 9:13).

Характер на Богопознанието: "Бога никой никога не е видял" (Йоан 1:18).

"Никой не познава Сина, освен Отец. И нито Отца познава някой освен Синът" (Мат. 11:27).

"Бог ни даде светлина и разум, да познаем истиннаго Бога" (Йоан 5:20).

"Понеже с вяра ходим, а не с виждане" (2Кор. 5:7).

Общо понятие за Бога: "Бог е дух: и тия, които му се покланят, трябва да се покланят с дух и истина" (Йоан 4:24).

"И тъй, бъдете съвършени, както е съвършен и небесният ваш отец" (Мат. 5:48).

"[Бог] е праведен и е възлюбил правдата" (Пс.10:7).

Самобитност на Бога: "Преди Мене нямаше (друг) Бог и подир Мене не ще има" (Исая 43:10).

"Аз съм вечно съществуващият" (Изх. 3:14).

"Аз съм алфа и омега, начало и край - казва Господ, Който е, Който е бил и Който иде. Вседържителят" (Откр. 1:8).

Неизмеримост и всеприсъствие на Бога: "Къде да отида от Твоя Дух, и от Твоето лице къде да побягна? Възляза ли на небето Ти си там; възляза ли в преизподнята и там си Ти; Взема ли крилете на зората и се преселя на край море, и там Твоята ръка ще ме поведе, и Твоята десница ще ме удържи" (Пс. 138:7-10).

Вечност на Бога: "В началото, Ти Господи си основал земята, и небесата са дело на Твоите ръце; те ще загинат, а Ти ще пребъдеш; всички те като дреха ще овехтеят, и като наметало Ти ще ги промениш, и ще се изменят, но Ти си все същият, и Твоите години няма да се свършат" (Пс. 101:26-28).

Неизменност на Бога: "Защото Аз съм Господ, Аз се не изменям" (Малах. 3:6).

"Всеки съвършен дар иде от горе, слизайки от Отца на Висините, у когото няма изменение, нито сянка на промяна" (Иак. 1:17).

Свойства на Божия ум: "Разумът му е неизмерим" (Пс. 146:5).

"Никой не познава Сина, освен Отец. И нито Отца познава някой освен Синът" (Мат. 11:27).

"Колко са многобройни делата ти Господи, всичко си направил премъдро" (Пс. 103:24).

Свойства на Божията воля: "Той им рече: Когато се молите, казвайте: Отче наш..." (Мат. 5:9-13, Лука 11:2-4)

"Бъдете свети защото аз Господ ваш съм свет" (Лев. 19:2).

"Свят, свят, свят е Господ Саваот! Цяла земя е пълна с Неговата слава" (Ис. 6:3).

"За Бога всичко е възможно" (Мат. 19:26).

Свойства на чувствата Божии: "Благ е Господ към всички, и Неговите щедрости са върху всичките Му дела" (Пс. 144:9).

"Защото Бог толкоз обикна света, че отдаде Своя Единороден Син, та всякой, който вярва в него да не погине, а да има живот вечен" (Йоан 3:16).


"Кажи им: жив съм Аз, казва Господ Бог: не искам Аз смъртта на грешника, но да се отвърне грешникът от пътя си и да бъде жив" (Иез 33:11).

"[Бог] иска да се спасят всички човеци и да достигнат до познание на истината" (1Тим 2:4).

Бог е един по същество: "Аз съм Господ, Бог твой, Който те изведох от Египетската земя, от дома на робството; да нямаш други богове, освен Мене" (Изх. 20:2-3).

"Вечен живот е това, да познават Тебе, Едного Истиннаго Бога" (Йоан 17:3).

"Слушай, Израилю: Господ, Бог наш, е Господ един" (Втор. 6:4).

"Аз съм първият, и Аз съм последният; и освен Мене няма бог. ... Аз съм Господ, и няма друг" (Ис. 44:6; 45:6 и др.).

"Господ, Бог наш, е един Господ" (Йоан. 17:3).

"Други бог няма, освен Единаго Бога" (1Кор. 8:4).

Бог e всемогъщ вседържител: "Аз съм Бог Всемогъщий, ходи пред Мене и бъди непорочен" Бит. 17:1).

"У Бога няма да остане безсилна ни една дума" (Лук. 1:37).

"Господ върши всичко, що иска, на небесата и на земята, в моретата и във всички бездни..." (Пс. 134:6).

"Той върши каквото иска душата Му" (Иов. 23:13).

Бог e промислител: "Погледнете птиците небесни, че не сеят, нито жънат, нито в житници събират; и вашият Отец Небесен ги храни. Не сте ли вие много по-ценни от тях?" (Мат. 6:26).

"Всички те от Тебе чакат, да им дадеш храната овреме. Даваш им - приемат, отваряш ръката Си - насищат се с благо" (Пс.103:27-28).

"Ни едно врабче няма да падне на земята без волята на нашия Отец" (Мат. 10:29).

"Бог е дух: и тия, които Му се покланят, трябва да се покланят с дух и с истина" (Йоан. 4:23-24); виж също: (Мат. 6:5-15); (Лук. 18:1-8); (Мат. 18:19-20); (Марк. 11:23); (Йоан. 16:23-27); (Марк. 14:38); (Лук. 11:5-8); (Лук. 18:1-8) (притчата за праведния съдия).
Св. Макарий Велики (300—390)

Как безкрайното и неизяснимо изкуство на многообразната Божия Премъдрост сътвори от несъществуващо по-широки, по-тънки и по-нежни тела, въипостасени по воля Божия? Бог, Който съществува както пожелае и твори каквото пожелае, благодарение на неизказана доброта и непроумявана благост променя и смалява, и отобразява Себе Си, оплътотворявайки се, за да се приближи до светите и достойни души на вярващите. За да може Невидимият да бъде видян от тях и благодарение нежната природа на душата да бъде докоснат Неосезаемият. За да почувстват Неговата сладост и да се насладят на неизказаната светлина до сами предела на насладата. Когато обаче пожелае, Той става огън, изпепеляващ всяка извратена и чужда душевна страст. "Защото нашият Бог е огън, който изтребя" (Евр. 12:29; срв. Втор. 4:24, Числ. 11:1, Пс. 49:3, Дан. 7:9).
Св. Григорий Богослов (326-390)

Бог винаги е бил, е и ще бъде или по-добре казано, винаги е, защото думите бил и ще бъде означават деление на времето и са свойствени за преходното естество. А Бог е вечно Съществуващият. И поради това Той се именува така, защото съсредоточава в Себе Си самото всецяло битие, което няма начало и край. Неговата същност е като море - неопределено и безкрайно, простиращо се извън пределите на всяка представа за време и естество.
Св. Максим Изповедник (ок. 580-662)

Когато желаеш да богословстваш, не се изкушавай да разкриваш Бога в Неговата същност, защото това е непостижимо не само за човешкия, но и за всеки друг разум. По възможност размишлявай за Неговите свойства: вечност, безпределност, непостижимост, благост, премъдрост и всемогъща сила, направляваща всичко и всички с праведния си съд. Та нали сред хората вече има богослови, които, макар и малко, познават тези Божии свойства.
Св. Йоан Дамаскин (680 - 780)

Бог е съвършен и без недостатъци както в благостта, тъй и в премъдростта и силата, (Той е) безначален, безкраен, вечен, неограничен, и с една дума - съвършен във всичко. И така, ако допуснем, че има много богове, ще е необходимо да открием и някаква разлика, това вече означава един Бог, а не много богове. А ако между тях има разлика, тогава къде е съвършенството? Щом не е съвършен в благостта, или в силата, или в мъдростта, или пък според времето или мястото, значи не е и Бог. Тъждеството пък във всяко едно отношение указва по-скоро това, че Бог е един, а не на много богове.

Освен това, ако боговете са много, как ще се запази тяхната неописуемост (безграничност)? Защото, където е единият, там не би бил другият.

А как би бил управляван светът от много богове, без да се разруши и загине, щом между управляващите възникне съперничество? Понеже различието внася противоборство. А ако някой каже, че всеки от тях управлява своята си част, то тогава кой е въвел този ред и е разделил властта помежду им? Кой друг, ако не Бог? И така, един е Бог, съвършеният, неописуемият, Творецът на всичко, Вседържителят и Управляващият, Който е над и преди всяко съвършенство"
Протопрезвитер Михаил Помазански (1888-1988)

На казуистическите въпроси относно това какво Бог "не може" да направи, трябва да отговаряме, че Божието всемогъщество се простира до всичко, което е приятно  на Неговата мисъл, на Неговата благост и на Неговата воля.


                                            Източник: pravoslavie.com



Тагове:   един бог,


Гласувай:
4



Следващ постинг
Предишен постинг

1. анонимен - pipinana
17.07.2011 16:17
vinagi ima reshenie
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: bogolubie
Категория: Други
Прочетен: 13713731
Постинги: 14720
Коментари: 2351
Гласове: 9367
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031